Podcasten Social by default – vad är vår setup?

Vi närmar oss sjuttio avsnitt av podcasten Social by default – och vi har hållit på i ett och ett halvt år. Vi skrev om vår setup och lite tankar om varför vi startade redan då. Men vi har utvecklats och  idag är det många som funderar på att starta en podcast vilket gör att vi får många frågor hur vi jobbar. 

Om du är nyfiken på mer om hur podcastandet ser ut i Sverige idag och våra tankar om hur man som organisation kan tänka runt podcasten så spelade vi in ett avsnitt om det för inte så länge sen.

Det är intressant att se att podcasten och/eller vloggar börjar att utvecklas med samma frenesi som bloggarna utvecklades under 2004-2006. Samtidigt sker en snabbare professionalisering i dessa format – mycket på grund av att de är både tidsmässigt, kunskapsmässigt och teknikmässigt mer utmanande.

Det har vi fått lära oss under den tid vi drivit vår podcast. Det tar tid, det krävs ganska mycket kunskap för att redigera och spela in – och det krävs en hel del teknik. Vårt första avsnitt är nästan olyssningsbart eftersom vi använde enkla metoder. Ganska snart uppgraderade vi oss och det fortsätter.

Först en genomgång av vår process för podcasten eftersom den kan se ut på flera sätt.

  1. Idéer, intervjupersoner och allt sånt har vi i vår gemensamma Trello. Det för att snabbt kunna lägga upp idéer för innehåll men också för att få det som en del av vårt dagliga arbete.
  2. Vi använder Google Docs för att planera varje avsnitt. Där har vi en mall för att få med intro och outro, och alla texter som återkommer för shownotes. Shownotes lägger vi på Tumblr även om vi kommer att integrera shownotes i socialbydefault.se framöver.
  3. Vi spelar antingen in så fort vi är på samma plats. Om vi har intervjuer bokade så gör vi dem tillsammans eller i annat fall hittar vi någon någorlunda tyst vrå. Eller så spelar vi in på varsitt håll och då använder vi en metod som kallas ”double ender” vilket innebär att vi spelar in varsin fil som sedan redigeras ihop. Detta kan vi ibland även göra när vi intervjuar en person: då blir det tre filer som ska redigeras.
  4. Tidsåtgång är svårberäknad men generellt kan man se att förberedelser tar mellan en och två timmar beroende på hur mycket vi behöver diskutera och läsa in. Inspelningen tar ca en timme. Redigering tar 2-4 timmar beroende på komplexitet (double ender eller triple ender ökar tiden rejält) och kvalitet på råmaterial (störningar, omtagningar, brus).
  5. Publicering tar 1-2 timmar vilket innefattar att skapa bild för podcastavsnittet, skriva ihop shownotes och hitta länkar till det vi pratar om, ladda upp och optimera avsnittet osv.
  6. Marknadsföring är omöjligt att räkna på. Vi gör en del automatiserade delar men försöker hela tiden tänka på att pusha vårt avsnitt under veckan. Vi har en ganska hög grad av long tail-lyssning vilket gör att det ofta är värt att puffa för lyssnande hela veckan.

Så hur ser vår setup ut?

Hårdvara

  • Zoom H6. Används av Deeped och när vi spelar in på samma ställe. Fantastisk maskin med möjlighet till både utbytbara mikrofonmoduler och att addera XLR-mikrofoner (fyra ingångar som standard, möjlighet att addera två till med en modul).
  • X/Y-mic-modul för H6 (ingår). Används oftast när vi spelar in själva och på samma plats. Lite vindkänslig men möjlighet att ställa in 90° eller 120° bredd på upptagningsområde.
  • MS-mic-modul för H6 (ingår). Rundstrålande mic med stora möjligheter men mer svåranvänd. Används mest om vi spelar in större grupper som intervjuas ad hoc, eller i samband med workshops.
  • Shotgun-modul SSH-6. (extra inköpt). Suveränt riktad mic för H6 för ljudupptagning på längre håll eller i ganska stökiga ljudsituationer. Används i vissa lägen när Deeped spelar in i double ender-situationer.
  • Zoom H1. Extremt enkel lillebror till H6. Sarah använder den för att spela in double ender.
  • 2x Shure SM58 dynamisk mikrofon. Av de flesta sedd som branschstandard för sång och tal. Robust, bra byggkvalitet och bra ljud.
  • 1x LEEM dynamisk mikrofon. Mer än 30 år gammal mikrofon som följt Deeped genom livet. Används sällan.
  • 3x bordsstativ från Kjell & Co. Det är skönt att slippa hålla i micen vid längre intervjuer, man undviker också skrapljud etc.
  • Soundbox. Används av Deeped vid double ender-inspelningar pga av väldigt eko i hans kontor. Lite overkill men köpt både för tal och sång.
  • Apogee MiC. USB-mic för adderade inspelningar under redigering.
  • (kablar och sånt är en uppsjö av gammalt och nytt, kort och långt)

Vad ligger inköpspriset på? För allt ligger det på cirka tolv – fjorton tusen för hårdvara. Men då är både shotgun-modulen, soundboxen och Apogee väldigt optional.

Mjukvara och hosting

  • Ända fram till avsnitt 62 har vi kört Adobe Audition som redigeringsprogram. Det är suveränt bra och det är med stor sorg som vi nu fått välja bort det.
  • De senaste avsnitten (63 och 64) har vi testat på Reaper. Det växer rejält och kan helt klart bli en pusselbit i podcastarbetet framöver.
  • Många väljer att använda framförallt Audacity men Deeped som redigerar upplever det som för många möjliga felprocesser i hanteringen.
  • Garageband och dess storebror Logic X är primärt musikinriktade vilket gör att det ibland är för mycket jox i vägen för att arbeta endast med röst.
  • Vi har lagt podcasten på Soundcloud. Valet av plattform var delvis pga akut behov av att flytta podcasten en sen natt men också då det är en plattform som växer inom podcastvärlden. Den är inte billigast men inte heller dyrast, stabil men med en något märklig statistikhantering.

Har du frågor så ställ den gärna på vår Facebooksida eller i kommentarerna. Gillar du podcasten så får du gärna bli Patreon och stödja oss.