När Pokemón Go kom till stan

protopodcastlogo POKEMON

Vi tog chansen och spelade in en podcast om Pokemon Go. Lyssna gärna!

Det är länge sedan jag såg något få en sån stark viral spridning som Pokemón Go fått senaste veckan. Snabbt håller det mobila spelet på att bli mer använt per dag (DAU) än både Tinder och Twitter, och i princip alla medier skriver om spelet. Jag vågar nästan säga att nivån på bruset är i paritet med Facebook-febern 2007 – jag kan inte påminna mig om något som haft den här volymen på så kort tid sedan dess. 

169

Jag tillhör den generation som inte är Pokemón-generationen; jag är för gammal. Men jag ser att en av framgångsdelarna självklart handlar om att man chippar in på den nostalgi som personer uppvuxna under nittiotalet har för dessa små figurer. Självklart är det också en del av en popkultur sedan länge – Pokemón må blivit disneyfierat med all merchandise men ändå hållit sig fräscht och kultigt. När det nu blir en del av mobiliteten så tar det självklart fart. En lärdom viktig för många: fundera inte bara över nytta och ytliga behov hos din målgrupp – fundera hur du kan chippa in på deras kultur, deras minnen och deras intressen bortom nyttoaspekter och direkt upplevelse.

Augmented reality är självklart tekniskt fascinerande och det skrivs spaltmil just nu om hur det kommer att revolutionera både ditten och datten. Det jag tror är den starkaste triggern för den som spelar är att det handlar om att faktiskt bli en del av spelet. Du rör dig i rummet på ett sätt som du aldrig gör annars, du interagerar med rummet genom att behöva gå till pokestops eller gym. Du behöver hålla koll både på skärmen (lite för mycket ibland – själv ramlade jag över en bänk…) och på din omgivning. Det innebär också att vi känner att vi inte slösar tid. Vi rör ju på oss, vi får luft och sol. Alltså behöver vi inte ha dåligt samvete för att vi spelar. Det är win-win; vi har roligt, vi får motion och ingen kan anklaga oss för att vara lata. Så lärdomen man kan dra är helt enkelt att fundera över våra grundläggande triggerpunkter för att göra saker – inte över hur cool teknik som används.

Timing är självklart viktig. En stor del av västvärlden har sommar och det innebär att man lätt kan ge sig ut och gå ett antal timmar för att fånga Pokemóns. Det man kan fundera över är om det är en väl medveten strategi att inte släppa allt överallt eller om det handlar om serverkraft – helt enkelt har ingen trott att Pokemón Go skulle få sån viral spridning. Oavsett – det faktum att man i Europa och Asien behöver fixa en nedladdning via amerikanskt ID (gissar att antalet nytecknade sådana ökat rejält senaste dagarna) innebär i sig en ökning av viraliteten: unikitet och att vara ”först” är en stark trigger.

Post from RICOH THETA. – Spherical Image – RICOH THETA

Förtjänade medier: Pokemón Go hade säkert fått rejält med skjuts även utan Youtube men idag när antalet youtubers exploderar och många av de som är stora spenderar delar eller hela avsnitt runt Pokemón Go skapar självklart acceleration i virala spridningen. De är starka fyrar för unga. Att se hur mängder med människor samlas vid Pokestops hos stora youtubers skapar sug att vara en del av gruppen. Att sedan traditionella medier plockar upp stories om mängden människor som använder det ökar accelerationen och höjden av spridningen. Så lärdomen? Se till att sälja in saker till personer som målgruppen lyssnar på, och skapa sociala objekt som går att prata om. Bygg en gruppkänsla – jag kan säga att man känner sig som en del av en liten hemlig elit när man träffar andra som jagar efter små figurer.

Haka på trenden. För företag och organisationer är såna här tillfällen guld värda – om man vågar att ta ett steg in mot realtidsmarknadsföring. Det viktiga är självklart att inte försöka för mycket. När det gäller Pokemon Go blir det grymma möjligheter för exempelvis caféer, lunchställen, barer etc att satsa på att göra specialerbjudanden, ge möjlighet att ladda batterierna och ge tips runt var de bästa pokestops finns. För affärer som säljer teknik: se till att bunkra upp med extrabatterier och sälj dem med en twist runt Pokemón Go. För andra affärer som ligger i närheten av större stråk: vatten, godis, kepsar, små ryggsäckar – vi kommer behöva allt detta när vi jagar våra små figurer. För destinationer etc – försök att skapa speciella tips för de som är där. Ett exempel är briljanta Livrustkammaren som helt enkelt visar att det finns pokemons att fånga hos dem.

Livrustkammaren Pokemon Go

En sån här viral händelse handlar om att som marknadsförare hitta något som skapar mervärde för den som möter en. Strunta i att försöka sälja, försök inte att ”kapa” Pokemón Go för era egna produkter eller tjänster utan bli en del av communityn. Då kommer varumärket bli värdefullare, och därmed skapas förutsättningar för nästa steg.

Uppdatering:

Ps. Jag blev intervjuad av Resumé runt fenomenet. Ds

Ps. Jag blev filmad och intervjuad av Dalarnas Tidningar. Ds.