Adapt or die – sociala medier och digitala trender 2016

peeping

 

Vi har gjort en podcast – ett samtal om den här bloggposten. 

“Det kommer aldrig att gå så sakta igen som det gör nu” är en truism som ofta används bland oss som jobbar med digital utveckling. När man arbetat i frontlinjen med marknadsföring under några år och läser mycket av de analyser, nyheter och annat som publiceras är det ändå lätt att känna att det egentligen inte händer så mycket.

Det är helt enkelt så att vi befinner oss mitt i den stora utvecklingen. Det sker massor med utveckling hela tiden men väldigt få saker är “nya” eller revolutionerande. Nya tjänster tillkommer, förutsättningar förändras och inom sociala medier ser vi den kommersialisering vi flaggade för i förra årets trendspaning i full svang. Vi ser hur wearables utvecklas till att bli nyttigare och mer kroppsnära, självkörande bilar, artificiell intelligens långt nere på konsumentnivå, virtuell realitet kommer att dyka upp i olika tjänster. Allt är precis som förra året. Ändå nytt.

Allt blir uppkopplat

Allt kommer att kopplas upp och det digitala får ett socialt raster. Samtidigt blir sociala medier en självklar del av all marknadsföring. Det är inte om vi ska använda sociala medier som står på dagordningen utan hur vi ska använda dem som en viktig del av vår kommunikation. Det är inte varför som är den viktiga frågan utan vad.  Om content marketing blev precis så irriterande tröttsamt uttryck som vi anade så kommer “ad tech” och “market automation” bli sådant vi pratar om.  Allt drivet av ett allt större och starkare Facebook.

Mobilen är den första skärmen och allt behöver utgå från den skärmen. Vi kommer få se utveckling av smart watch-segmentet, inte minst när det gäller funktionalitet i själva klockan men också enskilda skärmar i hemelektronik. Men i grunden är mobilen själva hubben för vår digitala kommunikation. Vi behöver sluta prata “mobilt responsiv” utan snarare fundera om våra webbar och kampanjer behöver vara “desktop-responsiva”.

Kommer 2016 bli ett spännande år? Säkert. Ser man i stort finns det starka indikationer att det är året då den galna investeringsvågen av startups kommer att avta. Den bubbla som hotade brista börjar snarare normaliseras i storlek. Vi kommer också se större förändringar i ägandet av stora tjänster. En del som pivoterar tillbaka till när de fungerade bra medan andra kommer att sugas upp i större konglomerat. Internet 2016 kommer vara ännu viktigare och ännu större. I princip allt kommer att handla om “digitalt”, vilket gör att en del börjar vilja sluta använda digitalt som uttryck – allt kommer att snabbt bli digitalt – alltså normalt.

Transition, transformation – eller terminering.

Mitt i den digitala utvecklingen pågår samtidigt en omställning där varje företag och organisation utmanas i att låta det digitala bli en självklarhet i varje del. Den digitala transformationen är ett buzzword som idag är viktig strategisk ledningsfråga. Utmaningen kommer både från nya uppstickare som disrupterar branscher men också där de stora företagen ställer om och förändrar sig för att säkra upp en framtid helt byggd på digitala lösningar.

2016 blir på riktigt början på när Brian Solis gamla slagord “adapt or die” faktiskt påverkar alla. Kommunikationsbranschen och mediabranschen är mitt i förändringen men nu utmanas också logistik, ekonomi, HR – där varje del i organisationen behöver utveckla digitala förhållningssätt, digital kommunikation och utnyttja digitala verktyg för att öka effektiviseringen.

Ibland kommer vi se att det handlar om en digital transition – dvs. det vi gör är enkelt överförbart till det digitala. Men många andra delar handlar om en transformation till det digitala – en grundläggande förändring. En förändring i affärsmodeller, processer  och arbetssätt för att bättre bemöta vår digitala verklighet. Den stora utmaningen kommer vara att det upplevs som enklare att överföra det analoga till det digitala (tänk många tidningar som tycker de gör digitala tidningar genom att spara en pdf) men ganska snart kommer man förstå att det digitala kräver mycket mer och därmed måste man genomgå en mer komplex transformation.

De som under kommande året inte väljer att börja förstå att överföra och förändra riskerar att digital termination.

Gadgets blir nyttiga

När det här inlägget skrivs har CES (Consumer Electronics Show) precis börjat. Ett tredagarsevent i LasVegas där det släpps mängder med nya gadgets. I år är det fokus på bilar, på virtuell realitet och sömlösa integrerade och uppkopplade lösningar närliggande vardagen. Helt enkelt skapas mer nytta i gadgetvärlden än på många år. Värdet ligger i att hitta lösningar som skapar ett sömlöst och friktionsfritt liv för den som använder det.

Stora genomgripande trender är självklart VR där vi ser en mer konsumentinriktad rörelse och där Occulus Rift (som numera ägs av Facebook) flaggat för nya glasögon. Men också hur Samsung och flera andra teknikföretag hakar på utvecklingen. Tillsammans med den här utvecklingen kommer också utvecklingen av 360°-fotografering som både Facebook och Youtube internaliserat i sina videotjänster. Självklart är det här fr a inriktat mot underhållning men också som en funktion för att bättre förstå sådant som tidigare bara kunnat beskrivas i två dimensioner: ritningar av nya hus, utbildning och träning inför svåra komplexa utmaningar. Här ser vi också en logisk utveckling att augmented reality hakar på den här trenden och vår bedömning är att vi kommer att se en hel del progress inom det här skrået då det delvis blir något av “fattigmans-VR”.

En annan intressant sak är blockchain-utvecklingen. Den har på många sätt varit synkron med utvecklingen av bitcoins och tanken på en virtuell valuta. Men som teknik kan blockchain-tekniken innebära en avancerad lösning på behovet av säker informationshantering och utveckling av nya databaslösningar.

Artificiell intelligens är redan oerhört bidragande inom den digitala utvecklingen men vi kommer under året se fler och fler tjänster som utnyttjar det i vardagsfunktioner: Siri och hennes kompisar på andra plattformar är bara en början där vi i våra telefoner får mer personlig hjälp att sömlöst klara av vardagen. Utöver detta ser vi också hur utvecklingen inom hemma-automation tar mer och mer hjälp av AI-lösningar för att på så sätt skapa reell nytta för användaren. Exempelvis Facebook som lanserar sin “M” som kommer utnyttja den data som finns om dig. På gott och ont.

Självklart kommer vi se mängder av nya och förfinade wearables – framförallt ser vi att de går från att vara armband till att bli delar av kläderna, integrerade i saker och bli en del av Internet of things.

shutterstock_238214821

Webben utmanas på riktigt

Som vi noterar i vår podcast om Apple Watch så finns ingen webbläsare i klockan. Väldigt många kunder pratar också gärna om appar. Det skapas ett sorts internet i internet när fler och fler appar är sig själv noga, och appar skapar ekosfärer i din telefon. Generellt handlar det mycket om att våra nya mobila skärmar inte behöver webben på samma sätt som förut.

Samtidigt kommer vi fortfarande vara i behov av landningssidor, möjligheter att fördjupa vår information, och konvertera kunder. Så webben är viktig. Men under 2016 kommer vi se en förändring i inställningen där webben inte är den hubb den varit och inte längre är det centrala. Att “driva trafik till webben” kommer inte vara det självklara svaret på varför man ska använda sociala medier. Webbplatsen är en av flera digitala touchpoints i en kundresa. Viktig, absolut, inte minst i ett konverteringsläge eller gällande e-handel, men fortfarande bara en av flera mötesplatser där vi skapar relationer och genererar leads.

Sociala nätverk har å andra sidan börjat att utveckla system där du kan skapa  landningssidor. Utöver det så tittar företag mer och mer på plattformar som Medium, Squarespace etc. – fristående från företagets egen webb. Även e-handelslösningar utvecklas  på liknande sätt.

Samtidigt finns det fortfarande tjänster som väljer att satsa helhjärtat på webbaserade lösningar då det fortfarande saknas standardisering mellan olika mobila plattformar.

2016 kommer vi att se en rejäl utmaning av webben så som vi känner den. Kampen mellan utvecklingen av webbaserade lösningar, öppna och plattformsoberoende, till att helt lämna webben för appbaserade lösningar.

Dialing down eller mer sansad syn på sociala medier

Sociala medier har alltid varit omdiskuterat och genom åren har vi sett varning efter varning om att det inte är bra för människan att vara så uppkopplad. Sociala medier och vår användning av dessa har setts som den stora boven till allt ont: allt från att vara farligt för människans utveckling, att vara skadligt för oss fysik eller att det förstör vårt sociala samliv. Vanligtvis har sådana varningar spridits just via sociala medier. Varningarna har egentligen aldrig haft direkt vetenskap bakom sig utan har ofta varit från personer som sett möjligheten att göra sig ett namn.

Det vi har sett det senaste året är en trend som indikerar på mainstreamifiering och att det finns en kritisk massa av antal kanaler och mängd information människor känner att de kan ta in. En indikator är trenden “dialing down” som innebär att vi väljer bort vissa kanaler helt eller delvis eller att man periodvis väljer att ta viss tid off från vissa kanaler.

Dialing down-trenden kommer i sin tur innebära en möjlighet för tjänster som kan säkra upp att man inte missar viktiga saker i sina flöden, men bättre kan styra vad man vill se under vissa tidpunkter. Vi går mot ett läge där vi som individer inte vill se allt utan bara det viktigaste – något som Facebooks algoritmer arbetat med länge. Det är nog så att under 2016 så kommer vi se hur fler plattformar skapar och implementerar algoritmer som styr vårt innehåll. Både Twitter och Instagram liksom även Snapchat kan komma att styras av algoritmer.

Bättre kontroll över de egna flödena skapar utmaningar för marknadsförare under kommande året, då det innebär att man hela tiden på ett smart sätt behöver vara relevanta i följarnas flöden för att lyckas driva interaktion och förtjäna sin plats i flödet.

Omnikanaler och kontextuella kundmöten

Under har företag börjat att förstå omnikanaltänkandet: att ingen kanal kan göra allt och att allt inom kommunikationen måste hänga ihop – oavsett om det är digitalt eller analogt. Varje kommunikationsinsats behöver planeras utifrån ett koncept som sedan utvecklas för varje kanal. Under 2016 kommer vi bli än mer medvetna om att arbeta med micro-moments och våra kunders resa från insikt till konvertering. Inom marknadsföring kommer vi ser mer och mer exempel på både kreativa lösningar och automatisering byggd på data och algoritmer. Lokaliseringstekniken tar revansch men kopplat till våra mobiltelefoner och vår användardata.

Varumärkets trovärdighet går inte att bygga på algoritmer. Därför blir det viktigt att under 2016 börja se varumärket som en viktig del i relationen med kunderna, men också med företaget eller organisationens ambassadörer. De sistnämnda är allt från influencers eller fans, till de egna anställda och samarbetspartners.

I och med detta kommer en viktig del av omnikanaltänkandet vara hur man arbetar med influencer marketing. Under 2015 utvecklades influensmarknadsföringen till att bli en viktig del av företagens marknadskommunikation. Och det här kommer bli än viktigare att förstå och bemästra under 2016. Här gäller det att hitta och identifiera rätt personer som pratar om ditt varumärke. Vi kommer se ökade samarbeten som handlar om att bygga socialt medvetna varumärken, respektive mindre styrd kommunikation. Trovärdigheten ligger i att personer använder sin egen röst när de pratar om varumärket – inte något som levereras färdigförpackat från företagets marknadsavdelning.

Influencer marketing hänger nära ihop med utvecklingen av branded content eller native advertising vilket vi också kommer se en markant ökning av under 2016. Utformningen kommer bli bättre, mer trovärdig och vi kommer samtidigt se en kamp mellan reglering från statliga myndigheter och medias vilja att skapa plattform för att tjäna pengar. Men också mellan mediers annonsavdelningar och journalisterna runt frågor om trovärdighet och att sälja sin själ.

shutterstock_192570911

Kanaler, plattformar och fler möjligheter

Same same – but different

Precis som vi konstaterade under förra årets spaning så har de inte tillkommit några direkt nya kanaler. Det som påbörjades under 2015 och som vi ser fortgå under 2016 är snarare en konsolidering av befintliga kanaler och där varje kanal får ett mer explicit användningsområde med sin distinkta sociala målgrupp, samtidigt som de utseendemässigt och funktionsmässigt allt mer börjar likna varandra. Utmaningarna för kommande år är att fortsätta vara relevanta, säkra upp att användaren känner att hon har kontrollen respektive öka engagemangsgraden.

Utvecklingen hos kanalerna ligger snarare på mobilnivå, där mobilapparna förfinas och förbättras, samtidigt som man inte längre arbetar med one-app-to-rule-them all utan börjar separera dem utifrån användning och kontext. Och där vi idag har flertalet kanaler som mobilt separerat gruppappar, meddelandeappar och flödesappar.

Något vi också ser och som förenar “The big four” (Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn) är behovet av att idag arbeta mycket mer strategiskt med köpt räckvidd. Lika mycket som vi behöver planera för vårt innehåll idag behöver vi också planera och lägga budget för hur, när och var vi ska betala för att få ökad synlighet. Vi har sett Instagram införa annonser, Twitter har haft möjligheten ett tag att targeta Tweets, och Facebook och LinkedIn har arbetat med det länge. Utvecklingen här ligger i nya annonsformat och smartare innehåll, samt använda sig av bättre targeting för att nå rätt i stället för att nå många.

Rörlig bild – live, realtid och on-demand

Youtube  har fått konkurrens i toppen när det gäller rörlig bild – av Facebook. Och Periscope har utmanat alla med att ge livestreaming till alla. Det vi ser är fr a en utveckling av tre olika videoformat: on demand, realtid och livestreaming. Den första leder självklart fortfarande Youtube som kommer att satsa hårt på Youtube Red och därmed börja att konkurrera med allt från Netflix till traditionella mediers play-kanaler.

I kampen om tittarna så utmanas Youtube dock av realtidsvideo-formatet där Facebook snabbt blivit viktigast: filmen läggs ut, får stor räckvidd både genom organisk viralitet och sponsrad spridning. Men livscykeln är annorlunda – det finns inget sökvärde i att lägga en film på Facebook och det är ingen container för att låta film användas i andra sammanhang. Twitter kommer under 2016 göra liknande försök med realtidsformaten.

Sen har vi självklart livestreaming som kommer öka ännu mer under 2016 – fler och fler företag kommer att hitta nytta och värde i att direktsända på ett enklare sätt. Periscope utmanas av flera nya spelare, däribland Bambuser med sin Birdplane medan Meerkat kommer att köpas upp och försvinna. Men fr a utmanas livestreaming-apparna av Facebook som släppt sin live-funktion till en större grupp av sina influencer-konton.

Utmaningen under 2016 för marknadsförare är att förstå att utnyttja rörligt media på ett nytt sätt – slå sig fri från reklamfilmer, TV-tv och börja utveckla innehåll som är relevant och intressant för tittaren.

En viktig form av rörligt är självklart också kortkorta filmer som återfinns inte bara i Instagram utan också Vine som hittat sin nisch bland underhållning och upplevelsebaserade korta klipp, Blab som utmanar genom sociala relationer, Slinger som har nära kopplingar till Snapchat och självklart också just Snapchat.

Millenials och deras kanaler

Snapchat kommer under 2016 att ge flertalet marknadsförare gråa hår av frustration. Vi såg hur plattformens användarbas tilltog under 2015 och nätverket kommer att fortsätta växa under 2016. Snapchat handlar om underhållning på ungas sätt. Eller som en expert inom sociala medier uttryckt det: “Marketers will realize that Snapchat isn’t social — it’s TV”.

Det är fortfarande få marknadsförare som vågat sig på nätverket men fler och fler inser att de behöver lära sig dess spelregler. Snapchat själva kommer under året utveckla sin affär med nytt API för marknadsförare vilket ger tillgång till statistik och möjlighet att själva styra sina kampanjer både i Live och i andra delar av kanalen.

Andra kanaler där de unga håller till är Whatsapp och Kik. Båda väletablerade och med en oerhört stark och trogen användarskara. Utmaningen med många av de nätverk där vi hittar våra yngre målgrupper är att de är mer slutna och det finns inget naturligt sätt att nästla sig in. Som företag behöver man helt enkelt förtjäna den platsen. Och ofta genom att driva intresset i andra kanaler, eller genom influenser och take overs.  

Detta stämmer väl överens utvecklingen av en högre kontroll av sina flöden, och är en logisk utveckling av en allt högre densitet av innehåll i de öppna flödena. Så för marknadsförare återstår att lära sig de nya kanalerna för att hitta sätt att utnyttja influencers och eget innehåll på bästa sätt.

Sociala medier och arbetet

Slutligen kan vi se att 2016 kommer handla om arbetet. Sociala medier i vår vardag har hittills mycket handlat om vår fritid och fortfarande finns det företag som förbjuder anställda att använda sociala medier under arbetstid. Det håller på att ändras – i år kommer vi se mer fokus på att använda anställda som faktiska ambassadörer för innehåll men också mer fokus på intern kommunikation: sociala intranät har funnits länge men inte varit speciellt sociala.

Sakta kommer vi se en utveckling där även beteendet att vara social på nätet utvecklas.

Detta också då flera kanaler väljer att satsa på sociala medier inom arbetslivet. Linkedin utvecklar sina styrkor men utmanas också från Facebook som lanserar Facebook@work. Men vi kommer också se stark utveckling utifrån att Slack växer snabbt respektive Microsofts integration av både Skype och Yammer.

protopodcastlogo

Social by default 2016

Precis som bland de stora starka kanalerna inom sociala medier kommer vi att fortsätta att utveckla vårt erbjudande. Vi fortsätter att utbilda och utveckla företag och organisationer inom sociala medier inom strategi och taktik liksom att stödja i den digitala transformationen av deras kommunikation. Vi kommer hålla våra kurser på Berghs i att bygga varumärken i sociala medier och under våren kommer vi också att utveckla en annan kurs tillsammans med annan utbildningsleverantör.

Vi planerar även en fortsättning på vår Berghskurs tillsammans med Berghs då vi fått önskemål om detta. Precis som tidigare kommer vi också att titta på innehåll och beteenden liksom taktik för att öka värdet i sociala intranät liksom utveckla ett antal kurser inriktade på plattformar och kanaler. Sen hoppas vi att vi får föreläsa mycket om digitala trender och sociala medier. För vi älskar att skapa insikter, bygga kunskap och är passionerade i att lotsa människor rätt in i den digitala vardagen.

Självklart fortsätter vi med vår podcast Social by default – vi har redan ämnen nog för större delen av våren. Och vår Facebooksida fortsätter vi att fylla på med intressanta nyheter och insikter liksom att vi med jämna mellanrum landar i fördjupningar i bloggen. Snapchat följer ni oss på via våra personliga konton deeped och sanasilb, Twitter och Instagram via @deeped och @sa_na_si och vi kommer gissningsvis utmana oss själva genom att testa någon ny kanal under hundra dagar.

Länkar

5 viktiga trender under 2016 från Trendwatching

5 viktiga digitala marknadstrender från Salesforce

Ericssons konsumenttrender för 2016

Måns Jonasson och IIS tittar i kristallkulan

Jeff Bullas 16 genomgripande trender inför året som kommer

Ban the D-word

PR Daily ger sina tio trender inför 2016

Social media today ger fem viktiga implikationer för 2016

Influencer marketing – whats ahead?

Bazooka tittar på 2016

Wired tror att vi kommer läsa om det här under 2016

Maxus Global tittar på 2016

Ad Age prognosticerar b2b-marknadsföring

Sprout Social tittar på wearables

69 marknadsförare prognosticerar 2016

13 experter säger alla “live streaming” (och lite till)

30 saker om sociala medie-kanaler under 2016

Judy Shapiro förutspår paradigmskifte i fokus

Victor Pineiro förutspår 2016 som året för adapt-or-die

Amy Vernon om fem trender inför 2016

Hootsuite listar fem viktiga trender

7 trender inom marketing tech

Union Metrics går lite på tvärs