Sociala medierevolutionen och du?

Av flera anledningar har jag haft anledning att fundera över sociala medier 2015. Det positiva i att de verkligen nu blir mainstream, att de blir en del av människors mediavardag och inte minst deras sociala vardag. Mer om det på måndag i den podcast som jag och Sarah spelat in och som släpps på måndag morgon.

Gridden

Gridden på SSWC 2010

Det som jag tycker mig se är att vi nu verkligen gått in i nästa fas av sociala medie-utvecklingen. Det är sällan någon som ifrågasätter sociala medier som mediakanal, företag och organisationer inser att de behöver mycket starka argument för att inte använda sig av sociala medier som en del av sin mediakaka. Samtidigt så ser vi hur sociala medier professionaliseras. Självklart kan man sakna den nybyggaranda, de många konferenser som man gick på, Webcoast, SSXW, SSWC och allt. Men det är nu det börjar på riktigt.

Untitled

Helt enkelt. Vi fick rätt. Vilka vi? Well, vi som redan på mitten av 2000-talet började ana att något nytt var på gång. Vi som spenderat ganska många år att tänka, titta på, testa sociala medier i olika konstellationer, i olika konferenser och annat. Och alla de som genom åren kommit till och visat samma engagemang och passion för den möjlighet sociala medier faktiskt är. Untitled (2013-03-16 16:40:13)

Så varför orera om det? För att jag och Sarah har en podcast om sociala medier och digital transformation av kommunikation. För att vi skulle vilja göra ett eller flera specialavsnitt med röster från sociala medie-scenen. Inte bara @jocke, @annika och andra experter (som vi vill ha med också) utan också från alla de som vi mött eller alla de som på något sätt varit med och dragit sitt strå till stacken. Som älskat att sociala medier skapat nya möjligheter både i jobb och privat.

Untitled

Helt enkelt – alla röster eftersom sociala medier i grunden handlar om att alla fick chansen att bli publicister, bli tyckarstjärnor och skapa sin egen synlighet på en ny arena.

Hård och omhändertagande: Karin Adelsköld inför SSWC 2010

Vi gör det enkelt:

  • Frågorna vi vill att ni kort pratar om är
    • Säg ditt namn om du känner för det.
    • ”Vad var det i sociala medier som var så revolutionerande”
    • ”Vad har sociala medier betytt för mig?”
  • Välj en eller båda frågorna. Prata ungefär en minut per fråga.
  • Spela in via datorn eller iphone. Självklart är vi glada för bra ljudkvalitet
  • Lägg gärna upp i Dropbox eller liknande, i annat fall skicka filen (om den inte är för stor) till podcasten@socialbydefault.se
  • Vi skapar något eller några specialavsnitt.

Vi tar oss rätten att redigera innehållet. Innehållet kommer inte att användas i andra sammanhang än dessa.