Almedalen är lika med #almedalen

Ännu ett år utan att jag sätter foten i Visby den här veckan. Jag saknar det såklart och kommer att med bitterljuvheten i att missa vad som verkar bli en magiskt väderperfekt vecka och innehållsmässigt späckat event följa det från fastlandet. Jag skrev en lista förra året som i stort sett gäller ännu. Fredrik Wass har också gjort en bra översiktlig lista att använda.

Tomt Almedalen

Hashtag? Självklart #almedalen. Jag kommer starta igång Tweetdeck och ha hashtaggen igång – dock med filtrering på tweets som blivit retweetade.

Jag kommer också prenumerera på Almedalsbrevet från Intellecta Corporate och @hampusbrynolf som kommer cruncha siffror och ge bra översikt vad som händer, vem som vinner osv.

Jag gissar att årets stora grej kommer att vara podcasts från Almedalen som adderar till de många direktsändningar som görs. Ett smart sätt att relativt snabbt kunna göra sammandrag och diskutera saker.

Årets morgonsändning lär bli från Hej Digitalt som tagit över stafettpinnen och kör Godmorgon Almedalen från och med måndag klockan 7.30. De kör också många sändningar under dagarna – redan söndag kl 13 kör de igång.

7.30 kör också Helsingborg sin show Hbgflyttarin med intervjuer i Øresundshuset.

Övriga webbsändningar kan man hitta via Almedalsguiden.

Under början av veckan så kör också Helsingborg ett projekt runt crowdsourcad journalistik och medborgardialog på Almedalsbladet som kan bli mycket spännande.

När det gäller Snapchat som ju är min och Sarahs älsklingsplattform för tillfället (om du missat våra poster finns de här och här) verkar det inte vara jättestort tillskott. Dock: vännerna på Greenhill Relations har en riktigt spännande idé där de låter Ida Jernberg Palm köra deras Snapchat-konto (greenhillpr) och göra 100 intervjuer ur en fjortonårings perspektiv. Följ det!

Några tips från #socialbydefault till dig som är där, jobbar med events eller liknande:

  • Använd #almedalen som hashtag. Det dyker upp diverse andra typ #almedalen2015 och liknande men grunden är #almedalen. Den är stor, svåröverskådlig men en viktig markör för att du är en del av det eventet.
  • Retweeta saker – men ännu bättre: använd Twitters nya citeringsfunktion där du kan addera egen ingress och hashtagg.
  • För era event: använd en specifik hashtag och kommunicera den. Inte bara i början utan sätt upp lappar, skriv det på väggen eller i smutskanten på Powerpointen. Så att personer som är där kan twittra eller instagramma med den.
  • Dokumentation: använd tjänsten Storify. Samla ihop och bädda in på er sajt, er Facebook- eller Linkedin-sida eller er blogg.

Till er som är i Visby: ha det fantastiskt kul och bra. Tipsa gärna om fler events som vi kan tipsa om.

Uppdatering: