100 dagar med Snapchat.

Vi är framme. Efter att ha levt med Snapchat i 100 dagar har vi nu gått i mål. Vi har testat, tittat, analyserat, följt företag och snappat en mängd med bilder, och detta sedan den 1 mars i år. Två personer, 100 dagar och var sin story. Här kommer vi att berätta om våra upplevelser, slutsatser och några tankar om hur företag kan använda sig av Snapchat. Så ger vi lite tips för att ni ska kunna testa mer.

I tre år har Bisonblog anordnat Blogg100 – en utmaning att i hundra dagar blogga en gång om dagen. I år sammanföll Blogg100 med att vi börjat att titta på Snapchat som kanal. För att verkligen lära oss kanalen så bestämde vi oss för att köra ett #snapchat100 istället. Sarah har genomfört det mer strukturerat med en godmorgon-snap och en godnatt-snap  medan Deeped efter ett tag mest snappat lite varje dag. Vi lyckades även inspirera ett antal personer till att hänga på vår i utmaning, och några få har tagit sig genom hundra dagar de också. Grattis till er alla. Bra gjort.

 

En story. 100 dagar. 2 personer.

Vi båda är passionerade sociala medie-användare. Eftersom en stor del av vårt yrke går ut på att rekommendera och lära företag och organisationer om olika sätt att bygga varumärke i sociala medier så behöver vi kunna kanalerna utan och innan. Inte bara tekniskt, och operativt, utan verkligen förstå hur människor fungerar i varje specifik kanal. Vilka beteenden som finns, vilka spelregler man behöver följa och hur man bäst nyttjar kanalen för att vara relevant och lyckas nå fram igenom ett oerhört brus av innehåll.

Att börja använda Snapchat var att stega in på lite främmande mark. Appen är annorlunda än allt vi tidigare sett och som vuxen handlar det om att på många sätt att verkligen gå in i de ungas territorium. Deepeds tonårsbarn tittade frågande på honom när han förklarade att han tänkte börja snapchatta och blockade resolut honom från sina konton.

Det är också en av de saker vi tror gjort Snapchat så stort – att det är få vuxna som tagit sig dit och att följandet på många sätt styrs hårdare av användarna.

Att leva med Snapchat i hundra dagar har varit spännande och lärorikt. På många sätt är alla andra sociala nätverk ganska lika varandra: delningar och likes skapar både social interaktion och synlighet i viral form, gränssnitten är inriktade på att skapa något snyggare än verkligheten, och text är det som på många sätt fortfarande räddar upp vilken medioker bild som helst.

Snapchat är totalt tvärtom. Det känns mer dokumentärt. Det är i realtid. Och det är i många fall ett slutet nätverk där mycket av kommunikationen sker mellan små utvalda grupper eller mellan enskilda personer. Vilket de första versionerna av plattformen var menad att vara.

Men så kom Snapchat Stories för något år sedan – en öppnad form av ett generellt flöde till alla som följer. Sen kom funktionen Discover – specialgjort media innehåll för Snapchat (vilket vi inte analyserar i den här posten).

I vår utmaning har vi utgått från att analysera nätverket utifrån vår profession och utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Därför grundar sig våra analyser och slutsatser främst utifrån hur vi har använt och hur företag använder sig av Snapchat Stories för att nå ut.

11015690_417877731727263_1066616356_n

Ovant och i första anblicken osocialt

Vid första anblick känns nätverket jätte-osocialt. Framförallt frånvaron av gemensam social interaktion. Vi är Facebookmänniskor, och vi är vana vid Instagrams direkta svar på om något är ”bra” eller ”dåligt”. Den omedelbara respons man får och även kan ge i våra “hemmanätverk” saknas helt här. Allt är tyst. Så från början var Snapchat väldigt mycket att skicka ut bilder i tomma luften, eller att titta på andras bilder – inga likes, inga kommentarer. Ingenting. Både frusterande och lite skrämmande. Fanns det några därute? Såg nån ens bilder (mer än den andra av oss).

Nästa sak vi stötte på som kändes väldigt ovan var att inte kunna dela saker vidare. Det är iofs något man delvis vant sig vid i Instagram men här finns det inte ens en sportslig chans att dela något. Allt är stängt vilket i början gjorde att det kändes väldigt mycket som envägskommunikation och man kände sig likt en megafon. Deeped och Fredrik Toreskog började efter ett tag att kommunicera genom att göra öppna snaps i dialog (via Story), vilket blev konstigt om man bara följde en av dem.

Den andra erfarenheten är att Snapchats enkelhet kräver mycket mer av dig som användare för att skapa intressant innehåll. I Instagram har du filter och rätt mycket hjälp av att kunna skriva bra bildtexter. Facebook är minst lika mycket text som bild. Twitter bygger visserligen fortfarande på textuppdateringar, men vi ser fler och fler bilder användas i kombination med texterna för att öka synlighet i flödet och förstärka budskapen.

På Snapchat har du bilden som grund, men är väldigt utlämnad till att hitta kreativa sätt att nyttja dessa. Så bild alt film tillsammans med ritmöjligheten och den avgränsade mängd tecken som finns (43 tecken men det finns ett sätt att hacka detta – se nedan) är det du har till förfogande. För Deeped, som primärt är en textperson och inte kan rita, var det här svårt. Sarah å andra sidan med sin bakgrund som formgivare har haft mycket lättare att anpassa sig och har verkligen experimenterat med Snapchats ganska basala och ibland mediokra  uttrycksmöjligheter.

Den tredje känslan av ovana är hur man egentligen vet av vilka som följer en och hur svårt det är att hitta nya konton att följa då gränssnittet lämnar mycket att önska. Man är dessutom oerhört utlämnad till att utnyttja andra kanaler eller att i andra sociala sammanhang ”sälja in” sitt snapchattande. Det här hänger självklart ihop med den frånvarande direkta delningslogiken, men det här kan också på många sätt ses som en intressant möjlighet.

När vi undersökt Stories har vi också lärt oss att hålla koll på tiden som en snap visas. Det är trist att se samma bild längre än fem sekunder om den inte innehåller många element som text och kreativ höjd genom adderade teckningar. Visserligen kan man snabba på växlingen mellan bilder genom att tappa med ytterligare ett finger på skärmen (se nedan), men idealtiden för en bild ligger någonstans mellan 3-5 sek.

Tanken på att saker försvinner är också en ny lärdom. Snapchat spelar in både realtidskommunikation som vi pratar mycket om i våra kurser och trenden runt disposable media – allt behöver inte finnas kvar. Självklart finns det många snaps som man efteråt tänkt man velat spara (varje bild i en story “lever” i 24 timmar sedan försvinner de). Samtidigt är detta rätt befriande när man tänker på många av de fula och trista bilder man tagit. Möjligheterna med det här ligger i exklusiviteten: har du missat något så är det missat. För företag kan det här skapa intressanta inspel när det gäller erbjudanden och lanseringar.

Snapchat handlar också mycket om rörlig bild. De korta filmsekvenserna bygger på att hitta kreativa lösningar och sedan smart kroka in dessa i övrigt material. Inte minst när det kommer till Snapchats Live-funktion som är en modererad samling filmer från ett visst geografiskt område (se nedan).

 

Krävande roligt och kreativt eller bara onödigt?

Snapchat är extremt annorlunda mot vad vi tidigare sett. En annorlunda social logik, ett nästan upprörande basalt gränssnitt och ibland irriterande få funktioner för att kunna skapa riktigt snygga bilder – något som samtidigt adderar till Snapchats charm. För efter några dagar börjar det bli roligt. Prestigen släpper. Det är okej att göra fula saker. Det är också triggande i sin exklusivitet – jag får se bilder som sen försvinner. Med rätt tonalitet kan man bygga en känsla av VIP.

Snapchat kräver en hel del av dig som användare om man vill fortsätta vara intressant, bygga större publik och inte minst få personer att tipsa andra om ens konto. Det är ett media för personer som kan berätta i bilder, och som kan skapa en mix av bild, kort text och målning. Det tar tid, det kräver ganska mycket investering när det gäller att tänka till.

Ganska många av våra kollegor och vänner från sociala mediescenen har mer eller mindre gett upp. För att förstå Snapchat behöver man ställa allt man känner till på huvudet och många gånger tänka tvärtom. Lägga tid på annat än filter och text: det är en övning i att tänka i fler dimensioner.

Det sociala finns där men handlar om att jag kan snappa en bild och personer som vill kommentera den gör det till mig direkt. Det sociala i Snapchat är fortfarande främst person till person-baserat, trots att de via lanseringen för något år sedan av “My story” öppnade upp nätverket. Det känns ovanligt men för ett företag kan det vara en möjlighet för en direkt personlig relation. Att få enskilda personer att skriva till själva kontot är för många marknadsförare en våt dröm.

 

Företag måste förhålla sig till Snapchat idag – och testa inför imorgon

Företag behöver alltid göra aktiva val när det gäller kanaler som blir stora. När det gäller företag som har en yngre målgrupp (upp till 25-30) så behöver de ta en rejäl funderare på hur de ska förhålla sig till Snapchat. Målgruppen är där, men svårflörtad. Samtidigt vet vi att den gillar att bli underhållna och hitta saker som ingen annan sett. Möjligheten att direkt nå dessa med erbjudanden, en personlig relation och öka intresset för produkter gör Snapchat extremt intressant i snabbrörlig B2C och retail.

När det sedan kommer till om man är B2C eller B2B så handlar det snarare om mål, behov och vad man lyckas att åstadkomma. Ganska många B2B-företag har antagligen långsiktiga employer branding-behov: att redan tidigt skapa plats för sig själv i unga personers medvetanden. Eller så är Snapchat det perfekta stället att berätta sina historier och samtidigt lansera produkter. Hela tiden behöver man tänka bort känslan av megafon utan bygga interaktion genom att skapa små quiz, utmaningar, aktiviteter.

En stor del av vårt Snapchat100 har gått ut på analysera och följa diverse företag för att lära sig hur de arbetar med kanalen ur ett relations och marknadsföringsperspektiv. Här har vi fått chansa och googla upp konton för att se om de har närvaro på Snapchat eftersom många är dåliga på att berätta om sin närvaro på hemsidor.

Det vi sett är att de företag som verkligen sticker ut har dedikerade “snapchatters” som sköter företagskontot. Många av dem har dessutom manusbaserade Stories och låter flera bilder i en följd skapa en sammanhängande kortare berättelse där de briljant använder både statisk och rörlig bild, och nyttjar rit och skrivmöjligheter samt emoijs. Ton och uttryck är lekfull och man märker att de har analyserat den unga målgrupp de vänder sig till för att lyckas prata på deras språk.

 

Några företag att inspireras av

GeneralElectric – briljanta på att skapa undervisande sekventiella storys som bottnar i teknik, fysik och kemi. De utgår alltid från ett skrivet manus och gör ingentig “ad-hoc”. Sarahs favoritkonto.

TacoBell – har två dedikerade personer som gör kortare eller längre filmer där de spelar huvudrollen. TacoBell skapar alla dessa storys med produkten i centrum.

Starbucks – arbetar mycket med att hitta interaktionspunkter för att skapa engagemang. Det kan vara att rörsta mha att screen-casta, till att skicka in egna målade snaps som de sedan lyfter i sitt flöde.

Mashable & Techcrunch – mycket “bakom-scenen” från redaktionerna och från events de besöker. Techcrunch har också sin egen “stjärn-snapchatter” JoshConstine som är extremt aktiv.

McDonalds – både ritar och arbetar med bilder, samt har en del omröstningar. Jobbar gärna med teman men väldigt inriktade på amerikansk marknad.

RedBull – har ett roterande konto där extremsportare och andra stjärnor inom X-games hänger på olika tävlingar. Men de har en usel och gammaldags syn på tjejer och extremsport. Under dessa 100 dagar har vi sett till tjejer tre av dagar.

Expressen-noje – kör bakom kulisserna, och gör en sorts notis-skvaller-blaska på Snapchat.

Klubbhuset – låter sina anställda sköta kontot men har glömt av att de har en målgrupp till i form av innebandyspelande tjejer, då kontot är oerhört grabbigt.

Unisportlife – svenskt företag som säljer fotbollsskor. Mycket intressant konto som själva menar att det är deras bästa konverteringskanal. De visar nya produkter, åker på resor och berättar stories runt fotbollsspelare.

Maersk – har råkat ut för ett av de mest klassiska problemen som finns inom sociala medier – de var inte tillräckligt snabba och deras nick har blivit taget av en ung kille!

 

Några viktiga punkter för företag

  • Säkra upp er närvaro och ert varumärke.
  • Våga prova olika metoder, olika sätt att posta.
  • Kommunicera att ni har ett Snapchatkonto på andra kanaler och i andra kontaktytor.
  • Investera tid att efter prövotiden satsa på innehåll. Skriv manus, jobba med interaktion och öppna upp för konversationer.

 

Snapchat Live – hur funkar det då?

Snapchat Live är en öppen Story som kan ses av alla Snapchatanvändare världen över. Live Storys sköts av Snapchat och bygger på geo-baserad lokalisation. Vem som helst som befinner sig på rätt plats får möjlighet att även dela sina snaps till denna Livestory. Live story är också framöver ett av de varumärkesbyggande format som företag kan köpa.

Live-funktionen modereras sedan och klipps ihop, och Snapchat väljer ut vilka snaps och filmer som ska visas i Livestoryn som gäller under 24 timmar. I Live-läge adderas dessutom ett antal filter med “logotyper” kopplade till det event eller den dag som lyfts, som man som användare då får tillgång till under samma 24 timmar. När Stockholm Life (Livestory från Stockholm) inträffade den 22 april i år, blev vi båda smärtsamt medvetna om vår ålder. Vi var antagligen bland de tidigaste i Stockholm som upptäckte att Live var där, men blev hårt bortklippta eftersom Snapchat inte verkar vilja ha “gamla människor” i sitt unga nätverk.

 

 

Tips och tricks

2015-06-10 10.00.56-1 2015-06-10 10.00.56-2 2015-06-10 10.00.56 2015-06-10 10.00.38

Snapchat, precis som alla andra viktiga sociala nätverk, behöver företag förhålla sig till. Vi kommer självklart att integrera kunskapen vi dragit i våra kurser och utbildningar med vårt koncept Social by default. Vill du veta mer så hör gärna av dig! Följ oss också vidare på Snapchat: Sarah – sanasilb och Deeped – deeped! Snap it on!