Apple Watch – tre aspekter för marknadsförare

awscreen1

Precis som alla andra Applefans satt jag och blev förförd av måndagens keynote när Apple lanserade Apple Watch i skarpt läge (och självklart blev vi alla sugna på en guld-Macbook – även om den största innovationen nog ligger i Research Kit). Klockan var stjärnan. Även om man kan känna att Apple är s a s sist in i spelet så kommer Apple Watch ta ganska mycket marknad. För att det är Apple, för att utvecklarna haft chansen att utveckla appar i över ett halvår.

För oss som har Pebble Watch är en del av de saker som Tim Cook visade knappast nya. Visst – Pebble är enkel, den är svartvitt (nyss lanserad i färg) och en i mycket ren remote till telefonen medan Apple Watch tagit ett steg till och blir delvis självstående i vissa delar från mobilen, även om den till 75% bygger på direkt koppling med en Iphone 6/6+.

Problemet för alla övriga smart watch-tillverkare är att man nu degraderas till sekundär prioritet i utvecklingen: Apple har med Iphone lyckats att hålla greppet om innovationen inom appar på ett sätt som inte motsvarar deras kvantitet av telefoner. Jag tror vi kommer se samma utveckling när det gäller smart watch-segmentet.

Det finns därför tre saker som är intressanta när det gäller hur Apple Watch kommer att trigga ett nytt beteende – och därmed också utmana marknadsförare att hitta nya sätt att bygga sin kommunikation – och skapa interaktion:

  • Notifikationer och realtid. När jag och @sa_na_si föreläser pratar vi om att beteendet för människor handlar i vardagen om realtid: ett ganska kort tidsspann runt ”just nu”. I kanterna finns självklart ”superlive”: den totala direkta behovstillfredsställelsen som också sedan triggar ”ondemand” – att ha tillgång till när jag själv vill. Apple Watch bygger på dessa tre – och är väldigt mycket ett realtidsverktyg. Apple Watch bygger på notifikationer. Som utvecklare av appar – också appar som är kommersiella och varumärkesappar kommer behöva ta sig en rejäl funderare hur man kan arbeta med notifikationer på ett smart sätt. En app att titta på är faktiskt Yo (skrev om tidiga Yo här). Den appen som förut i mångt och mycket blev något vi drev med har idag blivit en ganska intressant notifikationscentral för medier och företag. Själva logiken ligger i att jag som användare väljer vilka företag, medier och via IFTTT vänners uppdateringar jag vill ha notifikation dvs ett ”yo” om och sedan snurrar det på. Realtidsmässig ”poke” i telefonen och därmed på min arm via min Pebble. Just Apples satsning på den lätt gimmickaktiga ”touch”-funktionen pekar ju på hur vi lever i realtid även socialt – och att vi som användare mer och mer förväntar oss att inte bara våra vänner är uppkopplade samtidigt utan också företag vi gillar. Men i det här ligger också att interagera med beacon-system som ger oss notiser när vi är i närheten av något: klockan kommer att skapa en explosion av såna investeringar inom retail och resebransch.
  • Morse 2.0. Just touch-funktionen i Apple Watch får en lite att tänka på morsekod. Om jag rör vid min klocka efter att valt en av mina vänner som finns i adressboken så känner hen rörelsen på sin arm. Men tänker vi morse som en lite bredare tanke så bygger Apple Watch på att vi interagerar med mycket kortare, avgränsade och förbestämda meningar. Det vanligaste sättet hos appar för Watch är att antingen svara med förutbestämda meningar eller att använda emojis, vilket innebär att vi utgår från att vår mottagare har ungefär samma tolkning av bilder eller korta fraser. Tittar man på sociala medier via klockan så kommer fr a emojis vara en viktig del då det inte finns någon textinmatning i klockans OS i den här versionen. Generellt går vi mot kortare, mer avgränsade interaktioner ju mindre skärm vi använder och desto mer realtid vi använder den i. För marknadsförare kommer det här handla om att skapa erbjudanden som enkelt kan klickas och delas utan inmatning, det handlar om att vi behöver tänka om i hur den direkta interaktionen sker utifrån ett mobilt och nu wearables-perspektiv.
  • Personal data eller small data. Det har redan synts ett antal avgränsade försök att låta mig som användare använda min data som betalningsmedel. Den här utvecklingen har flera av oss flaggat för i flera år men nu börjar vi se en utveckling där vi går från att till varje pris skydda vår egen data till att använda den som ett kapital. Senaste veckan har ICA valt att släppa sin hälsoapp till Iphone som utnyttjar vår rörelsedata – och ger oss rabatt utifrån hur mycket vi rör oss. Eftersom en av Apple Watch viktiga delar ligger i att mäta vår hälsa – och vår aktivitet kommer det här vara en otroligt lukrativ och viktig del att utnyttja för många marknadsförare: inte bara de självklara inom hälsa, idrott utan också som ICA visar: retail och resor.

apple-family

En av de viktigaste bilderna för oss som marknadsförare var nog den sista – när Tim Cook visade alla de olika skärmar som Apple levererar. Det är de skärmar vi behöver ta in i vårt tänkande runt marknadsstrategi – digital marknadsstrategi. Även om klockskärmen kommer att behöva några år på sig att bli mainstream så kommer det att ske. Till dess behöver vi ha arbetat genom smarta och effektiva former av kommunikation för att förbli relevanta och kunna utnyttja möjligheten att skapa relation med kunder.