Podcasttips inför julen och en liten säckihopknytning av 2014

 

Jag vill önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.

Jag väljer att återanvända vår bild från #socialbydefault eftersom den på många sätt symboliserar hur hösten varit: mycket roligt jobb där vi utmanat både oss själva och våra uppdragsgivare. Tre vändor till Berghs med kursen Bygga varumärke i sociala medier har det hunnit bli (nästa kurs går i februari), en väldig massa föreläsningar och inte minst – flera stora projekt där vi arbetat med strategi, planering och utveckling av företag och organisationers sociala medie-närvaro och digitala transformation. Vi har gjort en dag på Internetdagarna som blev mycket lyckad. United Power har rullat på. Allt från copywriting, coaching till att arbeta med ett stort internationellt B2B-företag och deras affärsplan. Mina stadiga kunder i Uppsala, Uppsala kommun och SVA, är som vanligt spännande, utmanande och tillsammans med Nasdaq Europa som jag nu jobbat med i fem år så ger det mig oerhört mycket insikt i verkligheten för sociala medier.

Ett år har gått, ett nytt är på gång.

När det gäller Social by default har jag och Sarah, tillsammans med våra företag, sagt att vi fortsätter att satsa på vårt koncept. Förutom att vi kommer fortsätta att kuratera vår gemensamma Facebooksida så siktar vi på att starta en podcast och även ta mer plats i diskussioner om framtidens marknadsföring. Vi har förutom det flera strategiska projekt redan påbörjade, där vi både skriver strategi, policy liksom stödjer i utvecklingen av både webb och övergripande strategiskt arbete för kunder. Mycket spännande, oerhört lärorikt och inte minst: extremt skönt att vara två.

United Power kommer att utvecklas under nästa år eftersom vårt stora projekt skid-VM då kommer att vara över. Själv har jag ett antal varumärkesprojekt som kommer att ta upp tiden jag är på byrån. Utvecklingen mot att stödja kunder i deras kommunikationsmöjligheter fortsätter och vår idé om att byrån inte är en utan tre olika ben fungerar bättre och bättre.

Deepedition DigitalPR kommer fortsätta vara grunden för det mesta. Dock med smärre förändringar – men de märker ni när de genomförs. Tillsammans med vår podcast ska jag försöka att blogga lite mer frekvent här på digitalpr.se.

De som väntar på min årliga trendpostning så kan jag lova att den kommer. Och jag och Sarah kommer att ha en rykande färsk digitala trender-föreläsning färdig när året börjar. Men om man går tillbaka till förra året så var det många som förklarade att 2014 var podcastens år. Vilket det blev även om flera av oss tyckte att det kändes lite konstigt då podcasts inte är något nytt fenomen. Oavsett – många har börjat att lyssna på podcasts, många företag börjar att använda podcasts både i egen regi, sponsra andras eller helt enkelt bygga native advertising genom podformat. 2015 kommer innebära att det här formatet kommer att mogna, hitta sin plats och fler tjänster kommer förenkla poddandet.

Jag vill därför ta tillfället i akt och tipsa om mina favoritpodcasts – en bra julaktivitet. För min del är podcasten perfekt för följande: när jag kör bil, när jag tränar på löpbandet eller springer/går ute, när jag diskar eller liknande. Det är något att tänka på: att fundera över i vilken kontext ens innehåll ska användas.

Mina favoriter är följande (utan inbördes ordning):

  • LOAMJOM eller Lite om allt möjligt med Jonas och Mats. En podcast av mina twittervänner @medinjonas och @matsnystrom som de gjort i över 100 avsnitt. Det är verkligen lite om allt möjligt utifrån deras horisont. Lagom långa podcasts för en diskmaskinstömning, en bilfärd mellan Falun och Borlänge eller uppvärmning på löpbandet. Antagligen bäst för sk ”cis-män” i fyrtioårsåldern som ser sig själva som lite intellektuella men ”skitsaksamma”. Det är riktigt bra. Det här är podden som för första gången fick mig att sakna en ”bästa killkompis”.
  • Nattluft. Gabriella Lahti är med två gånger på listan och hennes intervjupodcast är väl värd det. Extremt spännande gäster, ett mycket kompakt format samtidigt som hon vågar att skapa ljudkulisser som förstärker upplevelsen. Unik podcast som är väl värd att få mer uppmärksamhet. Om det är någon podcast som känns som en spännande version av det nya radioinslaget så är det Gabis.
  • Norrlandspodden. Po Tidholm och Sofia Mirjamsdotter samtalar om Norrland i en timme per podcast. Och det är fantastiskt bra. Lugnt, eftertänksamt, ibland roligt och ibland med olika meningar men alltid med en stor dos av respekt mot både varandra, mot lyssnarna och fr a mot Norrland. Självklart är jag lite biased som norrlänning och då jag jobbat med Sofia men tro mig: det här är riktigt bra.
  • Gävleutgivarna eller @gullbergnordstrom är en av de numera ganska frekventa chefredaktörspoddar som startats i kölvattnet av Mattsson/Helin men inte minst i ren ilska över när något av SVTs debattprogram diskuterade landsortsjournalistik och valde att inte bjuda in någon som jobbat på landsorten. Den här gillar jag bäst eftersom @gullrunn och @danielnordstrom vågar vara skarpa, analytiska och inte sälla självkritiska.
  • PR-häxan eller ”Häxan” är en podcast som Greenhill Relations uppdaterar inte speciellt frekvent och som kan ta lite tid att komma in i. Men bland den numera handfull med PR-byråpoddar som finns så gillar jag den här. Väl värd att lyssna på alla gamla avsnitt. Och jo: Gabriella Lahti är med här också.

Teknik? Jag tycker att Itunes gör ett bra jobb och appen Podcaster fungerar utmärkt. Dock – alla poddar är inte där och andra gillar svenska Acast som lösning. Själv håller jag på att bygga ihop mitt flöde i Overcast som är en app när man börjar bli rejält podd-creddig.

För övrigt ber jag än en gång att få önska en god jul.

/Deeped

Ps. Glömde: jag och min dotter har poddat lite. Lyssna här. Ds.