#mpskylten och #valfie – när man inte gör konsekvensanalys

Det har varit lite dåligt med nya snackisar runt Almedalen (läs gärna också min översikt över hur man kan följa det som händer). Dock är det två kampanjer, den ena väldigt genomtänkt och den andra som råkade bli – som man kan lära sig att man måste göra sin konsekvensanalys.

Den första är Valfie (#valfie) – en app som skapades av Johan Staël von Holstein. I korthet går det ut på att man tar en bild och adderar text och ett vattenmärke för att skapa en bild till förmån för Alliansen. I grunden en god idé men insikten om att det kommer att användas av andra verkar inte riktigt gått igenom. Det blev ganska motigt om man säger och Alliansfritt satsade hårt på att utnyttja appen.

Idag kom den andra: Miljöpartiet råkade lägga ut en bild på språkrören med en stor vit skylt mellan sig. Memen var ett faktum och #mpskylten är bland det roligaste jag sett på länge. Självklart blir det samlingar av den

Helt klart bra case för att lära sig att man hela tiden måste göra sin konsekvensanalys. När det gäller Valfie valde man att försöka att moderera bort sånt som man inte ville se och Staël von Holstein gick igång i 180 på folk som ansåg att de hade sig själva att skylla.

Generellt kan man säga att om man hamnar i den här situationen så är det bara att ducka. Det finns mängder med hashtagskampanjer som gått snett att lära av – och det man lär sig är följande:

  • Innan: sätt upp worst case scenarios. Skapa en solid och transparent modereringsfunktion för att slippa tjafsa om censur. Se till att jobba med egna advocates för att fylla på med bra innehåll som stödjer den egna idén. Våga gå utanför boxen även här.
  • Om det blir en meme: inse att man aldrig kan vinna över en meme. Ducka och våga skratta åt dem som är gjorda med glimten i ögat. Försök inte att jaga bort saker med hjälp av copyright-påståenden eller liknande.
  • Efteråt: inse att det är något man får leva med och utnyttja det som går att utnyttja. Det tror jag att @miljopartiet kommer att göra.

 

@kwasbeb menar att #mpskylten nog är ett forced meme – helt enkelt att någon räknat ut att det skulle bli så här.

Eftersom det är en meme så blev det självklart mängder av remakes. Vännerna på Miami Guerilla Advertising var självklart inte sena att hänga på: