Facebook köper mobilappen Whatsapp för 19 miljarder dollar

Om ni undrar vad Whatsapp* är – fråga era barn och unga. De använder den säkert. Whatsapp är en mobil crossplatform app för att skicka text, bilder, videos osv till vänner. Deras USP har i alla år varit att man slipper skicka SMS. Och har inte samma ”offentlighet” som tidigare sociala medier – något som jag menade i min trendspaning är en viktig del: nya sociala medier handlar om mer av personifiering och avgränsning. Men också att få in fötter på marknader där de haft svårt att växa.

Uppdatering: efter att ha sovit några timmar och fler har börjat att tänka runt det här kan man nog sluta sig till att Facebook köpt sig en gruva. Nedan skriver jag om det digitala som råvara men generellt kan man säga att det är data som är råvaran idag: användardata. Den som har mest och kan pakettera den bäst för andra att köpa – inte nödvändigtvis i annonsering i själva appen – vinner. whatsapp2 Det är en av många liknande appar men tillhör de som funnits länge och arbetat upp en stark användarbas – enligt egna uppgifter 450 miljoner månatliga användare och 70% av dessa dagliga användare. När nu Facebook köper denna app för den svindlande summan 19 miljarder dollar (tidiga nyhetsflashar sa 16 mijarder men de missade RSU – och det är 3/4 delar som ges i aktier i FB)- nånstans runt  123 miljarder kronor (vilket är typ 3-4 % av Sveriges BNP) – läs även transkriberingen av conference call runt nyheten –  så visar det några saker:

  • Facebook är inte riktigt så på väg att dö som en del vill göra gällande. 19 miljarder är en tiondel av värdet för FB.
  • Mobilen är den viktigaste skärmen. Det är där utvecklingen av både funktioner, användande och trafik sker.
  • Socialt är det som driver utvecklingen. Det är ett viktigt raster i allt relationsbyggande.
  • Innehåll skapas av användare – och delning är det som är den nya tidens medievaluta (även om räckvidd byggs utifrån användande).
  • Ungas medieanvändande driver fortfarande saker framåt.
  • Det är digitalt som har ett värde i dagens handel. Digitalt är idag en råvara på marknaden.
  • Instagram och Tumblr var rena reaköpen. Men visade vägen när det gäller att köpa saker och behålla deras egna varumärken.

Vill du läsa en utmärkt analys så är Kara Swindlers på Re/code läsvärd. Hennes jämförelse är briljant:

If Facebook is Disney (by the way, its COO Sheryl Sandberg is on the entertainment giant’s board), then Instagram is the Disney Channel (the kids love it!) and WhatApp is ESPN (everyone loves it!).

Enligt Mark Zuckerbergs egna uttalande så kommer Whatsapp fortsätta att vara en egen app, vilket än mer indikerar att Facebook fokuserar på att vara en plattform, en infrastruktur snarare än försöka skapa en enda app som ska vara grunden för allt.

WhatsApp will complement our existing chat and messaging services to provide new tools for our community. Facebook Messenger is widely used for chatting with your Facebook friends, and WhatsApp for communicating with all of your contacts and small groups of people. Since WhatsApp and Messenger serve such different and important uses, we will continue investing in both and making them each great products for everyone.

Att FB skulle missat mobila utvecklingen är nu debunkat. Och vi ser en ny utveckling där man kan gissa att det blir fler uppköp (vilket stämmer överens med min känsla av att vi ser en konsolidering av sociala medier nu). Liksom att det här är logiskt utifrån Facebooks globala perspektiv. Läs Venture Beats artikel just om detta. Sen är en intressant aspekt att Whatsapp varit oerhört måna om att förklara att de inte tänker sälja annonser (precis som tidiga Instagram). Det får vi väl se hur det blir med nu. Enligt Sequoia som är en av de nuvarande största ägarna så har Facebook lovat att Whatsapp ska fortsätta vara reklamfritt. En kul not är att en av Whatsapps skapare, Brian Acton, twittrade om att han blev ”turned down” av Facebook för knappt fem år sen (twitterflödet är inte så stort eftersom han inte varit aktiv på flera år men intressant även i övrigt):

Den andre grundaren Jan Koum är även han en speciell person.

Eric Jackson gjorde en analys varför det för två år sen var dumt att bli uppköpta om man var Whatsapp vilken i mångt och mycket helt klart visade sig vara en riktigt bra analys. För de här summorna som det handlar om kan lätt bli en sociala medier-bubbla likt forna IT-bubblan om det inte finns täckning för ROI. Något som en del noterar:

Twitter och Google har idag fått huvudvärk. En rejäl huvudvärk. Dels då Facebook på ett helt annat sätt väljer att inte förstöra strukturer som Google gjort så fort de köpt upp något och väljer att låta de uppköpta företagen vara autonoma, något Twitter misslyckats med. Zuckerberg ändrar inte bara våra sociala beteenden utan också logiken i företagsköp. Facebook tappade iofs i börsvärde efter nyheten men återhämtar sig snabbt redan nu. Och den traditionella medievärlden, vars flaggskepp Washington Post såldes för det i ljuset av den här affären mer modesta 250 miljoner dollar, behöver nu börja fundera på allvar hur man kan hitta ett nytt mindset: för det här flaggar än mer att det kommer att handla om att skapa innehåll – inte distribuera det (vilket jag skrev om i min post om Facebook Paper). Tips för företag? Börja fundera över hur man kan göra något intressant nog att få personer att dela på slutna sociala nätverk… content creation är ingen buzzfluga utan något som är reellt viktigt för överlevnaden. Liksom att inte längre tänka ”vi hinner” när det gäller att sätta upp egen strategi för sociala medier.  Notering: Dagens indirekta vinnare är nog min kompis @claes och yrkeshögskolan N3P som idogt och i motvind hävdat att appar är grejen – att det mobila är framtiden. Med det här köpet bör även den mest inbilska utbildningspolitiker inse att de har rätt.

* Ni kanske sett att poliser använde appen för spaning – och råkade slå in fel telefonnummer.

Credd: Tack för siffror från @peterrosdahl och @bolstad. Tack för bra länk Mattias Handley. Tack för adderad idé om data Waldemar Ingdahl.