Facebook 10 år och Paper visar vägen

Facebook fyller i dagarna tio år. Från en idé om ett nätverk för studenter till dagens 1,23 miljarder månatliga användare. Och växer. Det är ett rejält kliv: det är minst sagt något som är svårt att ens försöka förstå hur det lyckas. Och självklart – kolla din egen historia på Facebook med Lookback. Eller läs Mark Zuckerbergs egen text som levererar både historia och framtid.

Det är fortfarande så att många gärna väljer att försöka dödförklara Facebook – genom åren har jag hört så många som läst någon av domedagskrönikorna och förklarat att ”Facebook är slut”: marknadschefer, VDar, journalister, reklamare – många älskar att hata Facebook. Dock har Facebook klarat tio år och jag tror med ganska stor säkerhet att det krävs något alldeles utomordentligt nytt och disruptivt för att inom det närmaste fem-tio åren döda nätverket. Facebook är i mångt och mycket en infrastruktur i vår sociala vardag snarare än ett nätverk som har en början och ett slut. Jag tror till skillnad mot @dekaminski att Facebook finns kvar om tio år – men på ett helt annat sätt; som en struktur i vår vardag precis som telefonen, bilen eller media. Självklart måste det förändras – men vi måste också inse att Facebook förändrat våra beteenden.

Jag pratade om Facebook 10 år i P4 Dalarna på morgonen vilket du kan lyssna på här. Och det finns en massa fantastiska historier om vad FB betytt för människor på deras Facebooksida

Några intressanta artiklar om det hela: dels en som jag skrev om att det är av godo att förstå siffrorna innan man börjar att prata om FBs snara frånfälle. Något Expressens reporter inte lyckats med men gör en rätt ok översikt över FBs tio år. Businessweeks gigantiska artikel om detta tillsammans med intervjun med Zuckerberg är väl läsvärd. Tio ”fakta” runt Facebook (när det gäller tonåringars användande kom en ny undersökning från PEW som motsäger att det skulle handla om att tonåringar slutar använda FB) är också intressant. Guardians artikel som sätter Metcalfes lag i Facebooks kontext är ytterst intressant. Dagens Media letar upp den första skärmdumpen (och glömmer bort att den undersökning som de hänvisar till blivit starkt ifrågasatt)

Det var ingen slump att Facebook släppte sin nya app Paper just nu (@anderstufvesson har recenserat den ingående). Självklart finns det en väldigt stark symbolik att ta in: den nya appen är en stark indikator av vart Facebook tänker ta sig. Som ett one-stop för vår sociala och mediala konsumtion. Vi som användare och media och företag blir leverantörer av innehåll. Snyggt innehåll och intressant innehåll som blir en del av användarens vardag. Paper är game changer. Flera av oss har laddat ned den idag utifrån ett litet hack av Itunes och Appstore. Självklart är det mycket kvar att göra på den – men grunden är lagd. Jag hoppade mellan gamla appen och nya Paper, och kan väl säga att det inte direkt känns som om den gamla kan hålla så länge till.

doublefb Så – om nån dag har nätverket funnits i tio år. Jag har varit där i sju. Det är nu det börjar bli riktigt riktigt intressant när sociala medier börjar att bli en påverkande del av samhället på alla plan när paradigmskiftet runt digitalt, socialt och ett nytt sätt att se på massmedia går in i sin operativa fas.