6 tips för att bli länk-curator via Twitter

Jag tipsar om några av mina linkcurators hos Internetworld idag. För mig är bra länkar ibland det som är mest värdefullt med Twitter: möjligheten att någon skickar ut bra länkar inom mitt område. Jag försöker själv att göra samma sak – utifrån vad jag hittar också ge vidare: filtrerat och gärna kommenterat. Jag gör det dels på mitt Twitter men min Facebooksida bygger på detta – kuraterade nyheter. Ibland väljer jag också att göra liknande postningar på United Powers Facebook.

En del frågar mig hur jag gör det och jag tänkte så här på fredagseftermiddagen ge några tips för bästa sättet att samla ihop och bli en bra länk-curator.

  • Samla på dig bra länkar genom att använda Twitter Favoriter. Det har jag gjort sedan jag skaffade Twitter 2007; använt Favoriter på samma sätt som man förut samlade på sig bra länkar i bokmärken (eller Favoriter som det faktiskt hette i IE). Jag vet att en del menar att favoriter och stjärnmarkeringar ska tänkas som motsvarande Likes men det tycker jag är meningslöst. För mig är att stjärnmarkera att spara till senare.
  • Senare läser jag igenom mina Favoriter; väljer ut det jag vill skriva bloggposter om, det jag vill skriva på min Facebook om, dela på Linkedin eller helt enkelt avmarkera.
  • Skaffa dig en Twitterlista med länkkuratorer. Jag har gjort en lista för att kunna hålla reda på de bästa länktipsarna. När jag har tid eller när jag ska skriva något så går jag in i den. Precis som med många andra segment är listfunktionen oundgänglig om man ska jobba mer professionellt med Twitter.

Utifrån detta infångande handlar det sedan om att kuratera.

  • Saker som jag ser mer som rena nyheter och inte har så mycket att säga om retweetar jag. Om jag vill ge en kort kommentar gör jag en egen tweet.
  • När det är länkar som jag har mer att säga om – helt enkelt vill göra en egen kortare analys eller addera fler länkar, tips eller liknande så väljer jag att skicka dem till min Facebooksida.
  • Självklart är många saker som jag skriver bloggposter om grundade i saker man hittar på Twitter.

Det är själva grunden. Problemet är att det inte sällan innebär att uppdateringar kommer i klump, vilket inte är så kul för de som läser. Därför har jag valt att använda mig av Buffer som tjänst. Där finns möjligheten att helt enkelt skriva många uppdateringar på en gång. Du ställer in när på dagen och vilka dagar du vill posta och sedan slipper du tänka på att publicera utan kan fortsätta att lära dig själv mer och ge vidare kunskapen till andra.

En ytterligare möjlighet är att skapa olika recept på tjänsten IFTTT för att på så sätt låta uppdateringar få mer räckvidd och relevans.

Ska företag hålla på med sånt här? Självklart. En av de viktigaste sakerna i sociala medier är att ge vidare kunskap. Ingen kan ha all kunskap – men man kan vara bra på att hitta den. Det i sig är ett sorts ”expertskap”. För en bra curator är den som kan hitta både de mer gömda guldkornen men samtidigt förstå att filtrera det viktiga från det oviktiga. Det är ett bra sätt att skapa relevant och intressant innehåll för sin Facebooksida – att ge sina kunder bra tips, inspiration och kunskap. Genom att göra det blir du viktig i deras vardag – och därmed ökar du ditt varumärkes värde och nytta.

  • Bra tips – ska kolla in dina Twitter-curatorer.
    Försöker själv att dagligen tipsa om nyheter på Twitter (@attefall) och sparar de flesta på Diigo.com som automatiskt publicerar en länksamling på min blogg varje dag:
    http://blogg.attefall.se/category/lasvart/
    Blir en samlingsplats som jag kan söka i själv samtidigt som jag hoppas att jag tipsar om läsvärda artiklar för andra.

  • Diigo blev jag aldrig riktigt kompis med. Körde liknande med Google Reader och den här bloggen förr innan de tog bort den möjligheten. Problemet med såna samlingar är att efter ett par år är många länkar brutna… har spenderat förra helgen med att köra Broken Link Checker både på digitalpr.se och deepedition.com och det var många länkar…