Gästblogg: En myndighets väg i sociala medier

När jag researchade för en workshop med en statlig myndighet för någon månad sedan stötte jag på Swedac. Det som slog mig med deras case var fr a att de så genomgående jobbade med sin identitet – det ser bra ut och det är genomgående att tonalitet och upplevelsen av myndigheten är samma utan att bli upprepande. Framförallt blev jag fascinerad av hur väl de byggt sin Linkedin-sida. Jag blev nyfiken och skickade iväg en tweet om att jag gillade det jag såg. Gabriella Nilsson, som är kommunikatör på Swedac, hörde av sig och tackade. När vi diskuterade utmaningarna för en myndighet på sociala medier så frågade jag om hon ville gästblogga på DigitalPR. 

gabriella nilsson

För drygt fyra månader sedan började jag jobba som kommunikatör och sociala medier-ansvarig på myndigheten Swedac (Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll). Det innebär att jag bland annat jobbar med att bygga Swedacs varumärke digitalt och socialt. Då hade Swedac en Facebooksida med 108 följare och en Vimeo-kanal med diverse filmer.

Mitt uppdrag kändes tydligt men inte särskilt enkelt eftersom Swedacs arbete är mångfacetterat och svårt att beskriva men samtidigt berör oss i vardagen. Jag kände mig upprymd och otroligt inspirerad inför utmaningen.

Eftersom jag närmast kom från EU-kommissionen i Sverige där jag jobbade som pressekreterare och sociala medier-ansvarig, så var jag övertygad om att jag skulle klara utmaningen galant.

Det visade sig att organisationen inte var förberedd på hur man jobbar med sociala medier.

Mina kolleger bemötte därför mitt inledande arbete med en del skepsis.

Konkret så förstod kollegerna som inte är vana vid sociala kanaler, inte syftet med att synas i sociala medier. Eftersom det var oklart vad som var meningen och vad nyttan för Swedac var, avstod de många gånger från exempelvis Facebooksidan. De valde därmed bort möjligheten att agera som digitala ambassadörer för att på så sätt bidra med spridningen av informationen.

Jag valde då att ändra inriktning på vårt arbete, valde en annan vinkel på arbetet. Från att ha fokuserat på bland annat ”employer branding” och marknadsföringen av Swedac som en modern myndighet gick jag över till att synas mer utåt. En strategi är bra att ha, men enligt min åsikt behöver, eller ens kan, man inte alltid ha en färdig strategi innan arbetet med sociala medier startar.

Ibland är det bättre att bara sätta igång och efter några månader mäta, utvärdera och fastställa en strategi.

Den försiktighet gällande lämpligheten att använda sociala medier som en informationskanal för en myndighet, gjorde mig ännu mer övertygad om vikten att leta fram konkreta exempel som visade på mervärdet.

Jag tog fram kalendern och valde istället att fokusera på digital marknadsföring av våra seminarier och aktiviteter som Produktseminariet, Guldmässan, Världsmetrologidagen och Världsackrediteringsdagen.

Jag satte upp Twitter-konto @SwedacMyndighet, ett Instagram-konto Swedac och en YouTube-kanal. Jag skapade publiceringsschema med bilder, information och hashtags. På aktivitetsdagen delade jag ut informationsblad med våra olika kanaler och såg till att själv vara aktiv i de olika kanalerna.

Resultatet har varit över förväntan. Antalet följare på Facebooksidan ökade för varje dag och flera började engagera sig i våra uppdateringar. Med hjälp av statistiken kunde jag visa på ökad trafik till våra webbsidor, ökad synlighet av Swedac och det bästa av allt – att andra myndigheter och följare visade uppskattning för Swedacs aktivitet i sociala medier.

Den nya strategin visade sig vara mer effektiv.  Att vända fokus utåt och låta andra redan vana sociala medier-användare uppmärksamma Swedac har visat sig fungera bättre. Sakta men säkert har mina chefer och kolleger börjat se nyttan både ekonomiskt och räckviddsmässigt.

Även om allmänheten inte är en av Swedacs huvudsakliga målgrupp så är det viktigt att vi åtminstone är aktiva och finns tillgängliga för de som är intresserade av det vi gör. Frågan jag ofta ställt mig är: Varför ska inte Swedac vara lika synlig digitalt som exempelvis Försvarsmakten, Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan.

Mitt långsiktiga mål är att jag inte ska vara den enda sociala medier-redaktören, utan att myndigheten ska ha flera digitala ambassadörer som kan samarbeta för att Swedac ska bli framgångsrik i sociala medier. Efter att ha lyssnat på mina medarbetare kan jag konstatera att vi måste skynda långsamt för att möta den osäkerhet och oro inför sociala medier som medarbetarna känner.

Min förhoppning är att Swedac inom snar framtid kan starta en blogg där medarbetare kan berätta om vilket värdefullt arbete de utför så att myndigheten kan bli mer transparant och intressant som arbetsplats. Då kommer jag närmare min ursprungliga strategi – att också arbeta med employer branding för Swedac.

Följ Gabriella på hennes egen Twitter: @europagabriella

Om du vill gästblogga så är jag idel öra. Hör av dig till mig @deeped på Twitter eller på deeped@digitalpr.se