Turisthack och att ställa rätt frågor

I helgen var jag ner på Turisthack i Göteborg, ett projekt drivet av @zylva, @karinahlin och @agaton, och som jag fick vara med och peta i innan. Bland annat höll jag en dragning om intressesfärerna; hur vi måste se att den sociala grafen måste segmenteras och på så sätt kunna utnyttja effekten mycket bättre. Dragningen hittar du här (inloggning Turisthack/Turisthack) och slides finns på Slideshare.

Kolla övriga filmer som finns listade på Turisthacks Tumblr. Bilder hittar du på Facebooksidan. Tweets från Turisthack finns på Storify.

Ett antal bra idéer dök upp, flera färdiga prototyper blev klara. Några grejer jag insåg att man måste göra mycket mer när man utvecklar koncept för appar är följande:

  • Målgruppen. Här hade vi en klar övergripande målgrupp: turister. Och en del jobbade med att hitta segment inom den stora gruppen. Jag ser nödvändigheten i projekt att borra sig djupare in i mindre och mindre segment av inte bara demografier utan intressemålgrupper. Detta är nödvändigt för att kunna definiera problemet och hitta en lösning som uppfyller just de behov som målgruppen har och inte bara de behov som avsändaren har av informationssändning.
  • Vilket är problemet? Jag är ju planner och mitt jobb är att definiera problemet som ska lösas, behoven som ska uppfyllas och koka ner det i en brief och sedan tillsammans med kreatörer och utvecklare. Ibland är det alltför lätt att hoppa rakt in i lösningen och konceptet blir då lätt en självuppfyllande profetia som fyller vissa behov men sällan är unikt nyttigt.
  • Konvertera och retention. Det här är tre frågor som måste besvaras:  hur får vi människor att faktiskt använda appen och hur får vi människor att berätta om den (och resmålet) respektive att använda den igen. Jag tror att ettan och tvåan faktiskt tänkt detta ganska mycket: The Clique med sin Meet The Locals och Softwerk med sin gamification/explore-app skapar både incitament till att använda appen respektive retention att använda appen igen (om än i en annan stad).
  • Hur ska vi kapitalisera på innehållet? En fråga som blir viktigare och viktigare: hur skapar vi innehåll som kan säljas till intressenter. Många appar använder sig redan av geolokalisering, de har koll på vad användaren gör och när han/hon gör det förutom var man gör det. Det är möjligheter att addera en relevant marknadskanal för exempelvis hotell, restauranger, museer mm.

Precis som med webbens framväxt är vi nu snabbt på väg in mot en situation där appar för mobila enheter måste skapas mer utifrån ett strukturerat tänkande runt såväl effekt, return of investment och konvertering. Mängden av nya applikationer är gigantisk och kostnaderna är höga då vi hela tiden har att ta hänsyn till flera olika operativsystem och därför bör varje mobilt projekt utgå från samma grunder som annan utveckling av kommunikation. Som digital planner är det mobila området oerhört spännande då användarna och användningsområdet är mycket bredare, situationerna helt andra än när det handlar om sajter för vanliga datorer.

Ett hackathon tror jag kan vara ett sätt att skapa nya idéer, konceptualisera saker som människor bär med sig och mer strukturerat presentera nya möjligheter oavsett om det handlar om webbtjänster, produkter eller varumärke. Det är en metod som inte nödvändigtvis är bundet till att skriva kod. För många företag och organisationer kunde det vara en idé att utmana sina anställda (och kanske kunder eller medlemmar) att ”hacka företaget” genom att under en sammanhängande tid stöta och blöta nya idéer.