Tips om läsning för digitala mediestrateger och projektledare.

Förutom den här bloggen (hehe) så finns det fortfarande en hel del bra att läsa när det gäller övergripande digitala strategier, varumärkesarbete på digital nivå och liknande. Jag får ofta frågan om vad man ska läsa för att lära sig sociala medier – och förutom att det finns en mängd bättre och sämre böcker i ämnet så menar jag att det bästa sättet är att läsa vad andra inom branschen skriver. 

Generellt har mycket av tipsandet och diskussioner flyttat ut på Twitter när det gäller sociala medier i metaformat, respektive att det mesta ibland kan kännas som sagt. Vidare har professionaliseringen av branschen enligt min mening inneburit att färre delar med sig av sin kunskap. Det är synd.

Diskussionen om RSS-läsandets vara eller inte har pågått i flera år och självklart är det så att det minskat även för mig. Jag gjorde bara för några månader sedan en rejäl rensning och försöker strukturera nya sätt att hantera olika grader av flöden.

Så här ser mitt modus operandi för bevakning av omvärlden:

  1. Twitter. Jag tillhör dem som ser Twitter som realtidsflöde. Därför håller jag koll med jämna mellanrum på mitt huvudflöde som består av snart 4000 twittrare. Det innebär att jag bara ser det som är aktuellt just nu. Men genom att göra en lista med twittrare (min heter Linksugar såklart) som är bra på att kuratera både snabba och matnyttiga länkar har jag här den bästa kurateringen i flödet både i den stora floden och den listade eliten.
  2. Zite. Mer om tjänsten nedan men genom att använda den mycket och hela tiden fininställa så har jag ett ganska bra och relevant flöde av dagliga nyheter runt digitala medier, digital marknadsföring och digital pr.
  3. Google Reader. Tidigare ett monster men nu en ganska hanterlig räcka bloggar inom inte bara mina direkta intresseområden utan där har jag också bloggar från såväl opinionsdelen, design och mode respektive en del ”vanliga” bloggar.
  4. Facebook. Jag har ju en sida på Facebook som i sin tur följer både svenska och utländska mediasidor. Men det viktigaste är ändå att plocka upp de nyheter som jag får i mitt vanliga nyhetsflöde.

Men förutom de mer ”moderna” så gäller fortfarande Google Reader. Även om det verkar som om Google som vanligt tappat tråden i att utveckla en av sina tjänster så använder i varje fall jag fortfarande Google Reader som en samlingsplats för de RSS-flöden jag kontinuerligt läser. Däremot är det ytterst sällan jag går in på själva GR och läser. Jag går in där för att lägga till någon ny länk eller revidera olika mappar för olika ämnen. Istället tenderar jag mer och mer att läsa på Ipaden. Genom att koppla ihop Google Reader med Flipboard eller Feedly så har man snabbt skapat en egen lättillgängligt mixat nyhetsflöde. Feedly fungerar också utmärkt på desktop för övrigt. Vill man ha en mer traditionell form av RSS-läsare har jag fastnat för Reeder som (precis som tidigare nämnda appar) finns för Iphone och Ipad.

En sån här lista skulle kunna excellera i lite udda bloggar men jag tycker faktiskt att såväl Mashable och Techcrunch är bra grundkällor. De är snabba och skapar ett bra nyhetsflöde. Fördelen är att man kan välja att prenumerera på delar av dem: exempelvis bara på nyheter runt sociala medier. ReadWriteWeb, TNW och AllthingsD. Ett tips när det gäller de mer ”mainstream”-aktiga källorna är att välja att skapa ditt eget flöde i appen Zite. Då kan du renodla din rss-feed med mer explicita bloggar medan du i Zite kan fininställa ditt intresse och få en mix av de ingående flöden som de använder. Andra viktiga nyhetskällor runt digitala medier är exempelvis GigaOM

När det gäller svenska bloggar så har kvantiteten minskat markant när det gäller oss som bloggar om nya medier. Men oavsett detta så finns det på många bloggar mycket äldre poster som är matnyttiga. The J:s Jardenberg, Jerry Silwer, JMW och Joinsimon liksom självklart Hans Kullins båda bloggar Media Culpa och Sociala medier. Inte att glömma: TrulyTherese och Judith Wolst. Wolber tillhör de mer ”nya” bloggarna medan Kreafon funnits en stund. Tokkoll på mediadiskussionen har Bison och Mikael Zackrisson.

Rejält tuggmotstånd hittar du hos Micco på The Brand Man, David Armano och hos Brian Solis. Mer klassiska sociala medieevangelister som är läsvärda är Jeremiah Owyang, Scott Monty, Heidi Cohen, Jeff Bullas.

Sociala medier med allt från n00b-kunskap till bra genomtänkta artiklar om utvecklingen finns hos Social Media Explorer, Social Media Examiner och hos Social Media Today.

Bland byråer finns mycket matnyttigt hos We are social, Simply Zestly och Six Pixels of Conversation och självklar Altimeter Group som är själva stjärnan bland digitala pr-företag. Du har också klassiska Ignite respektive Econsultancy.  Vidare är Social Mouths och Social Times läsvärda. Bland svenska byråer finns förstås vännerna på BloggbyrånSocial Factory och Webbevakning.

Riktigt bra om bloggande hittar du hos Problogger och hos Copyblogger. När det gäller content creation är Conversation Agent fortfarande riktigt riktigt stark.

Vill du leta efter fler så är Alltops listning av bloggar bastant liksom att Kred (läs om influensmätning här) har en lista över Sociala medie-bloggar. För en lista över de 30 mest inflytelserika kvinnorna i sociala medier går du hit och samma sajt har listat en lång lista av bra bloggare inom ämnet.

  • Bra genomgång och tack för att du inkluderade mina båda bloggar.

  • Hedrande att nämnas i det här sammanhanget :)
    Tack för en bra sammanställning. Håller med om att aktiviteten på de svenska bloggarna har gått ner kraftigt de senaste typ 2 åren. Det är en trist utveckling.
    Zite går varm även hos mig – det har blivit ett fantastiskt verktyg efter att ha finkalibrerat under det senaste året. Jag drömmer om en svensk version av Zite!

  • En självklarhet. Vi tillhör ju The Originals

  • Så är det verkligen. Frågan är vad som skulle krävas för en svensk Zite. Borde väl Creuna kunna spika ihop? :)

  • Haha absolut vi slänger ihop en AI-algo i helgen ;)
    Man kan ju hoppas att Zite bestämmer sig för att skapa multi language-sektioner. De har ju tekniken, liksom.
    Men de behöver kanske en affärsmodell först.

  • Usch, såna tråkiga saker som affärmodeller :)

  • Pingback: Tips om läsning för digitala mediestrateger och projektledare. | Folkbildning på nätet | Scoop.it()

  • Tack för en mycket matnyttig genomgång!

  • socialfactory

    Tackar för den stora äran att vara omnämnd i denna förträffliga artikel. Jag tar med mig denna som referenspost!