Snyggt är huvudsaken i Twitters nya header

Förra veckan lanserade Twitter en ny funktion för att göra Twitter-konton mer visuellt snygga. En header som lägger presentationen ovanpå en bild som du väljer.

Twitter har tidigare lanserat sina brand pages som en del av sin #letsfly-uppdatering som innebär möjlighet till ett antal bilder i headern.

Men nu har man valt att lansera något som liknar Facebook Timelines Coverphoto.

Den nya headern innebär att man tillsammans med bakgrunden kan skapa en snygg bildmässig presentation av företaget. Exempelvis har Starbucks valt att jobba med sin presentation:

Det är relativt få företag som valt att plocka in en bild än så länge.  Antagligen är det något som man missat. Har tittat igenom ett stort antal företagskonton men endast hittat en handfull som tar vara på möjligheten. För även om det är så att vi sällan faktiskt landar på ett företags egen sida på Twitter: delvis för att man använder appar i stor utsträckning, och om du klickar på ett företagskonto så kommer en overlay upp först – och där måste man klicka sig till företaget igen, så är det något som kan ytterligare bygga en visuell identitet online.

Än en gång blir också bio viktig. Att man arbetar med en bra presentation för sitt konto. Det har jag skrivit om tidigare.

Däremot finns det ett antal kul exempel på headers för Twitter hos Mashable.