Administrera Facebooksidor på mobilen

Facebook uppdaterade mobilapp (för Android också men mycket färre nya uppdateringar) i veckan. Den gamla appen har varit grymt utskälld länge: seg, instabil och svårhanterlig. Så pass mycket att många menar att Facebook missat det mobila tåget trots att den senaste utvecklingen visar att användare börjar att använda tjänsten mer mobilt än via desktop. Sent ska syndaren vakna och enligt en artikel i NYT så är det ”mobile first” som nu gäller.

Den nya appen bygger mer på ”native”-teknik och därmed släpper försöken att satsa helt på HTML5. Appen är alltså byggd direkt för operativsystemet snarare än att det är en webb-app där själva webbsidorna skalas om och ramas in.

Grymt mycket snabbare har det blivit, snyggare med nya bildformat. Fortfarande saknas delningsfunktioner i mobilappen respektive möjligheten att tagga andra personer i statusuppdateringar. På samma sätt har Facebook uppdaterat sin Facebook Messenger-app som är dedikerad till att hantera direktmeddelanden: hela det ekosystem av en-till-en-kommunikation som finns i Facebook.

Det som också har förändrats i nya appen är hur man som sidadministratör kan hantera uppdateringar på sina sidor. Det går inte så bra. Default är nu att vara den individuella användaren och det är knivigt att få det rätt. Det är helt enkelt inte eftersträvanssvärt att använda den vanliga appen för att administrera sidor.

Det verkar vara en del av en genomtänkt strategi från Facebook där varje större del av nätverket delas upp i varsin app. Den sociala delen i den vanliga appen, de mer mail/chatt-baserade i en app och företagsadministrativa i en egen.

För sidor har Facebook sedan flera månader skapat Facebook Pages Manager som är dedikerad till att hantera administration av Facebooksidor. Det är en app som varje admin för en Facebooksida borde ha i sin Iphone (tyvärr finns ingen officiell app för Android).

Fördelarna med den separata appen är många. Framförallt innebär den att du helt separerar ditt personliga Facebook-konto från sidorna. Det enda du behöver koppla ihop är att appen loggar in med ditt individuella konto men inifrån Pages Manager kan du inte vara någon annan än den sida du väljer att använda. Du kan lägga upp bilder, skriva statusuppdateringar, hålla koll på statistiken, och mer och mer ställa in saker runt sidan. Hela tiden publicerar du som sidan och inte av misstag som dig själv. Samtidigt kan du då använda den vanliga appen och kommentera ”som dig själv” vilket kan vara fördelar i vissa fall.

Appen har sina egna notifieringar vilket gör att du som administratör kan ha bra koll på vad som händer på sidan även när du är borta från en dator (till och med bättre många gånger).

Genom att Facebook adderat en rollbaserad administratörfunktionalitet så kan alla som har något med din Facebooksida nu använda den mobilt: även om det är personer som inte ska ha rätt att göra annat än att posta innehåll så går det att använda appen för den.

Så frågan om företag ens ska bry sig? Ganska många domedagsprofeter har idag mycket att säga om Facebooks sjunkande aktiekurs och försök att hitta den heliga graalen runt kapitalisering. De flesta är överens om att smart phone-användningen är nyckeln och att Facebook måste få upp andelen annonsering fr a i mobilen. Genom att skapa en bättre segmentering mellan individens användning, göra det enklare och säkrare att publicera via mobilen för administratörer respektive skapa en avgränsad funktion för det interpersonella kommunikationen kan Facebook skapa nytta utan att man som användare riskerar att skriva om sin frukost på företagssidan eller ta en officiell bild som hamnar i ens privata flöde.

Jag ser samtidigt att den ökade mobila användningen på Facebook ökat interaktioner på många sidor, vi har flera fall där många diskussioner fått rejält mycket högre andel likes och kommentarer genom att Facebook gjort interaktioner mer synliga hos oss vanliga användare vilket gör att bra innehåll fortfarande är viktigt. Att använda Facebook Pages Manager innebär ett snabbt, säkert och rätt smärtfritt sätt att bygga mer innehåll.