Optimera nyhetsfeeden i Facebook

Det finns fortfarande en känsla av att Facebook mest är något som många företag styr med vänsterhanden. Man lägger ner relativt liten tid på att skapa interaktion, gärna skapar man ett flöde som handlar om att ”det här vill vi säga och det gör vi genom att sätta upp en lapp på vår digitala anslagstavla”. Strukturerad mätning av postningar, analys av innehållets effekt etc. sker alltför sällan. I bästa fall kör man på i gamla fotspår, byter ut webbsidans nyhetsdel till Facebook. I sämre fall tröttnar man, cheferna förklarar att det inte ger något tillbaka och man drar ner på aktiviteten.

Facebook är ingen lätt plattform att arbeta som företag på. Vi är på Facebook mest för att läsa vad våra vänner gör. Se bilder på nyfödda (eller kantareller), läsa nyheter som vänner tycker är viktiga, gratta svärmor på födelsedagen, kanske diskutera intressanta saker i grupper. Men det är försvinnande få som går rakt in på sidor. Att synas på Facebook handlar om att synas i dina gillares (och i bästa fall deras vänners) flöden. Det är där kampen står.

Något som länge gjorts i USA men oerhört lite omtalat i Sverige är NFO – news feed optimization. Detta då många sidinnehavare insett att bara att sätta upp en sida och pusha ut nyheter fungerar inte. Även om nya Timeline ökat synligheten så ligger många sidor på ett lågt obsvärde och oavsett hur mycket tid man lägger ner tenderar det att vara en lång och knagglig väg att arbeta upp aktivitet på sidan.

Helt enkelt att precis som när det gäller webbsidor faktiskt analysera, optimera och skapa innehåll som fungerar och på så sätt både öka din Facebooksidas synlighet bland de som gillar dig, öka relevansen för de samma och se till att din sida därmed får en så bra Edgerank som möjligt. Tillsammans med det nya annonsformaten med social ads vilka hämtas direkt från din sidas nyhetsfeed blir det oerhört viktigt att pusha rätt innehåll in i annonssystemet. Fler och fler börjar inse att målet kan inte vara att få så många globala likes dvs. personer som gillar själva sidan, som möjligt utan mäta på hur många som faktiskt sett och än mer interagerat med innehållet.

Idag finns det tjänster att använda om man vill utnyttja sin synlighet på Facebook optimalt: Boshaka satsar på att odla engagemang utifrån vilka fans som verkligen är aktiva precis som Vitrue och Wildfire, Postrocket, Crowdbooster och Pagelever satsar mer på analys utan att ge sig in i innehållsskapande.

Det är dock inte alltid nödvändigt att betala för tjänster – fr a kan det vara bra att börja att hands-on försöka förstå och optimera sina sidor. Det innebär att man får en grundläggande förståelse för vad som fungerar och vad som inte fungerar. För att göra det behöver man som företag avsätta tid för att både samla in data och analysera det:

  • Varje postning har idag en snabb analysfunktion för inloggade admins som visar hur många som sett den (dvs. i sitt eget flöde haft den uppe) och låter du muspekaren ligga över den så ser du antal som sett den direkt alternativt hur många som sett den via någon annans like, delning mm (viral).
  • Varje Facebooksida har Facebook Insights kopplat till sig. Det är din FB sidas ”Google Analytics”. Utnyttja dess funktioner för att enkelt kunna få en överblick över den kvantitativa data som du har att tillgå. Likes per post, delningar, personer som relaterar till sidan eller postningen. Det ger mycket att börja titta på den datan. Om du är ute efter mycket info kan du ladda ner statistiken i Excel och därifrån göra mer avancerade jämförelser.
  • Se till att titta på hur utgående länkar fungerat – om du länkat till din sida (blogg e dyl) finns det utbyggda sociala mätfunktioner i Google Analytics. Om det är få som klickar på dina länkar bör du antagligen fundera över om dina gillare vill vara kvar på Facebook, vill ha annat innehåll än det du pushar osv.
  • Titta genom dina bästa postningar – säg de som fått flest likes. Varför har de fått det? Titta på tidpunkt för publicering, innehållet. Men titta också på antal likes kontra antal som ”pratat om” den respektive antal kommentarer. Det är enkelt att till exempel sätta upp en tävling och skaffa sig inte bara mängder med globala gillare, se till att boosta postningens like-andel och (om man använder svarthatts-metoder för tävlingar) även ”pratat om det”. Men vilka är verkligen dina ”fans”, personer som engagerar sig: det ser du i kommentarer och delningar.
  • Analysera kommentarer. Vad säger de egentligen? På vilket sätt skulle ni kunna bättre skapa dialog, bättre ökat engagemanget både på postnivå men också i kommentarsnivå.

Efter att ha gjort det här bör du och teamet som jobbar med Facebook sätta er ner och fundera hur ni kan utnyttja insikterna. Det handlar om ren kommunikationsplanering, om att skapa publiceringsplaner, redaktionell kalender, innehållsstrategi. Det som har fungerat förut; tonalitet, teman mm är statistiskt sett sannolikt att fungera igen. Hur kan ni utveckla det vidare för att än mer öka engagemang och synlighet – och därmed er sidas Edgerank. Det är del två i att arbeta med NFO vilket få bli en annan postning.

Är ni intresserade av att få stöd i NFO kommer jag gärna och gör workshops med er liksom att jag gärna jobbar med er för att utnyttja insikterna på bästa sätt.