Strategi för att lyckas på Pinterest

Jag får ofta numera frågan om vilken strategi man ska välja för att som företag jobba med Pinterest. Fortfarande är Pinterest relativt ungt och i Sverige inte spritt men jobbar du med retail eller besöksnäringar är det en plattform som bör implementeras.

Julie's Pinterest Birthday Party

Hur ska man då ta de bästa bitarna ur Pinterestkakan?

Generellt skulle jag säga att det inte är andra strategier än när det gäller sociala medier generellt:

På Pinterest

  • Lyssna och lär av dem som använder plattformen mycket.
  • För att kunna göra det behöver du följa många och analysera hur de använder plattformen, vad är det som gör att vissa bilder inom vissa målgrupper blir repinnade.
  • Titta på det som “trendar” dvs. de saker som ligger som populära: vad är det som gör att just dessa blir populära? Utnyttja Pinterests egna listor och gör sökningar på de nyckelord ni vill vara populära i.
  • Var en del av communityn 1. Många företag på Pinterest väljer att bara pinna sina egna bilder, man bygger ett skyltfönster även här (precis som man gör på Facebook, Twitter wherever). Pinna era egna bilder, pinna bilder som ni får pinna som inspiration (fråga fotografer mfl i ert vanliga nätverk) och repinna andras bilder. Var inte trista megafoner.
  • Var en del av communityn 2. Kommentera och skriv bra bildtexter. De Pinterestare som det går allra bäst för har intensiva diskurser under sina bilder.
  • Arbeta kontinuerligt. Pinna inte upp hundra bilder på en gång och låt det sedan vara. Arbeta kontinuerligt med att fylla på och utnyttja tjänster som Pinerly.com för att mäta enskilda pins framgång.
  • Repinnare är era bästa vänner. Ha koll på vilka som inte bara följer er (och följ tillbaka) utan också vilka som repinnar era egna bilder. Följ dem, repinna dem, och fundera om ni kan göra riktade pinnings mot dem: “This is great/nice/fun! We thought especially for @pinner when we saw this”.
  • Länka rätt. Om ni pinnar bilder som ni har på er sajt: använd Pinmarklet (bokmärke i bokmärkesraden) och pinna från er sajt. Om ni laddar upp bilder, se till att lägga till landningssidor i beskrivningen dit ni vill föra era besökare. Om ni repinnar någon annans bilder: ge fan i att ändra länkar…

Utanför Pinterest

  • Utnyttja att dela pinnings på era andra plattformar. När ni pinnar egna bilder: dela det på er Twitter, ladda upp länk på Facebooksidan. Det innebär att ni visar att ni finns på Pinterest och skapar intresse, trafik och följare. Men också viral spridning för själva produkten som ni har på bilden.
  • Implementera widgets för att visa era senaste pinnings på hemsida, blogg etc. Det ger mer intresse än att vara lägga en länkad badge.
  • Implementera Pinterest-delning på varje enskild produktbild. De som gillar er och är på er sajt, e-handel eller blog och som själva använder Pinterest vill kunna dela era bilder. Se till att metatexterna på era bilder är rätt. (ovan två punkters tekniska kodbehov finns tillgängligt hos Pinterest)
  • Så det som alla mer eller mindre konstant misslyckas med när det gäller sociala medier: BERÄTTA ATT NI ÄR AKTIVA PÅ ANDRA PLATTFORMAR (ursäkta att jag skriker men jag börjar efter fem år bli lite trött på att påpeka det :)). Skriv bloggpost, gör Veckans Pinnings-poster, se till att era adresser till alla sociala medieplattformar syns. Lyssna inte på designers som vill gömma dem i footern.

Hur är det nu med det legala? Ingen vet egentligen då ingen blivit stämd vad vi vet. Det är en gråzon och som företag måste man gå försiktigt fram. När det gäller att göra initiala pinnings så föreslår jag att man gör det med bilder man själv har kontroll över (generellt bör alla företag se till att ha dealar med sina fotografer som gör att man har rätt att dela vidare bilder). När det gäller att göra repins så är den generella synen att det inte kan räknas som copyrightbrott. Dock är åsikterna om detta rätt så brokiga.

Vad mer bör man tänka på?
@sa_na_si skrev i sin bloggpost om Pinterest:

Pinterest ger mig all den inspiration jag behöver för att fylla på med energi. Jag hittar idéer till förpackningar, nya sätt att typografera, annorlunda vinklingar vid fotograferingar och fantasifulla affischer. Eller när jag kör fast och behöver rensa tankarna, då är Pinterest perfekt. Då är det bara att logga in och titta runt en stund och lusten kommer tillbaka. Det är helt enkelt en guldgruva för jobbet.

Jag skulle säga att det är viktigt att ni ser till att använda riktigt bra bilder. Pinterest handlar om vad som är snyggt, smart och läckert. Bilder som inte inspirerar genom usel ljussättning, fula färger eller dålig upplösning kommer knappast att repinnas - för jag som användare vill inte ha fula bilder i min feed eftersom jag hoppas att andra ska repinna de bilder jag väljer att ha där: egna eller andras.

Så testa tycker jag.

Jag har tidigare skrivit om Pinterest:
Bygg ditt varumärke med bilder på Pinterest
Olika koncept för företag på Pinterest
P för Pinterest och Path

Vill du kolla min Pinterest som privatperson så är det deeped och för Deepedition.

Om du vill ha hjälp med strategi och taktik för dina sociala medier oavsett om det handlar om Pinterest eller helheten så hör gärna av dig!

Ps. Lite mer om bilder i denna infographic:

Source: 4.mshcdn.com via Sarah on Pinterest