Falun 2015 – VM-logotypen är här

Logotyp för Falun 2015

Falun 2015

Idag lanseras logotypen för Skid-VM i Falun 2015. Spännande arbete där United Power gjort logotyp, manér och grafisk identitet. Så här beskriver vi logotypen:

Penseldraget. Genialiskt enkelt, ändå så omfångsrikt, levande och lekfullt. Logotypen för Skid-VM 2015 Falun införlivar den unika industrihistorien och skapandekraften, rödfärgen, innovationerna och nytänkandet som karaktäriserar Falun, Dalarna och Sverige. Aldrig statiskt och stelbent, alltid i rörelse med en unik personlighet och energin riktad framåt – bortom gårdagen.
Backhoppningsbackarna vid Lugnets Riksskidstadion är en stark symbol för Falun, Dalarna och nordisk skidåkning. Med de karaktäristiska formerna utgör de ett publikdrivande landmärke – en naturlig samlingspunkt där människor knyter nya kontakter och vänskapsband. Något som stämmer väl överens för ett Skid-VM bortom alla förväntningar.

Den kraftfulla rödorange färgen speglar den glöd, värme och passion för vintersport som finns i Dalarna och Sverige. Samtidigt sänder den tydliga signaler om nutid och dåtid med den rika naturen, kulturen och industrihistorien i Falun och Dalarna. Från Falu Gruva och Carl Larsson till den moderna industrin och företagen som utvecklar regionen vidare. Den himmelsblå färgen symboliserar kyla och snö, luften och den gnistrande känsla som kommer genomsyra Skid-VM 2015 – ett mästerskap bortom alla förväntningar.

Kolla också in filmen som gjorts för logotypen:

Läs mer om VM på sajten Falun2015.com och om Beyond Skiing som står bakom arbetet inför 2015.

  • Petter

    Var det inte du som ogillade sport och idrott i allmänhet?

  • Petter

    Funderade lite på var industrin kommer in i loggan. Nåt i stil med att ”det går snabbt utför men ändå finns det hopp”?

  • http://deepedition.com deeped

    Men jag gillar Falun och jag gillar tanken runt Beyond :)

  • Falun Gong 2015


    Den kraftfulla rödorange färgen speglar den glöd, värme och passion för vintersport som finns i Dalarna och Sverige. Samtidigt sänder den tydliga signaler om nutid och dåtid med den rika naturen, kulturen och industrihistorien i Falun och Dalarna. Från Falu Gruva och Carl Larsson till den moderna industrin och företagen som utvecklar regionen vidare. ” 

    Hade ju varit enklare att säga som det är. Det är färgen i Viessmanns logo, men ändrat marginellt från typ RGB 229,53,22 till RGB 230,61,17, för att inte göra det alldeles uppenbart. 

    Med stor respekt för pengarna in från Viessmann blir ändå efterkonstruktionen rätt uppenbar för den som kan skidbranschen och förstår hur mycket pengar Viessmann skyfflat in de senaste åren. Men det är klart att det trots det blir smakfullare än FIS egen logo: 
    http://www.fiscrosscountry.com/

    Det har väl knappast handlar om att först fundera på vilken färg som speglar, sänder signaler utan fundera på hur man lättast döljer Viessmanns influenser.

  • http://twitter.com/Tynell Stefan Tynell

    ”Aldrig statiskt och stelbent, alltid i rörelse med en unik personlighet”
    Men det får ju vara med måtta, så vi gjorde bara ett penseldrag och kopierade och skalade ner det till de två backarna i logotypen. 

  • http://deepedition.com deeped

    Det får du diskutera med dina kollegor om. Tycker det också är intressant med en AD som anser att man inte ska använda igenkänningstecken mm. Antar att alla logotyper du gör är helt unika och inte har några dylika. Ska kanske be om lite arbetsprover från Locomotiv