DigitalPR.se på Cisions lista över tio bästa reklam- och PR-bloggar

Det är alltid roligt att bli uppmärksammad för det man gör. Cision har tidigare utsett mig till Sveriges näst mest digitalt inflytelserika PR-konsult. Den här bloggen är i år igen med på Cisions lista över reklam- och PR-bloggar. Det är en lista som startades för ganska många år sedan. Det är i år (igen) en lista som innehåller typ bara personer som jag både ser som några av de bästa i Sverige och som jag kallar personer som jag känner.

Listan visar dock på några saker (förutom att @kullin lyckas få med sina båda bloggar :)):

  • Det är bloggare som bloggat mycket länge som är med.
  • Bloggarna är gamla bloggar dvs de har funnits länge. Äldst är antagligen Nikke Index och Media Culpa (och samtidigt har samma bloggare den yngsta bloggen: Sociala medier.com. Digitalpr är i det läget som blogg rätt ung men är samtidigt delvis en fortsättning på Researcher.
  • De bygger alla på genomarbetat eget material och ofta analyser. Brand Man är kanske det bästa exemplet men också Doktor Spinn är alltid läsvärd med rejäla genomgångar.
  • De handlar om sociala medier och internet som media. Judith Wolst, Bisonblog och Jardenberg Unedited är titaner i olika delar av nya medier.
  • De är i grunden drivna av enskilda personer (även om JMW är en gemensam blogg så är det fr a @mellstrand och @britstakston som har postat mest med mig som trea).
  • Det är generellt bloggare som haft stor påverkan på utvecklingen av sociala medier i Sverige.

En lista är alltid en lista; det kan diskuteras vilka parametrar man väljer. Det finns massor med andra bra bloggar inom det här segmentet som är mycket bra. Det kan ändå vara intressant att fundera vad som gör dessa bloggar extra intressanta:

  • Att ge vidare kunskap är ett framgångskoncept men inte att bara referera utan att faktiskt skapa poster som tar referat och ämnen vidare. Ge de där extra pusselbitarna till läsaren.
  • Den personliga tonen är viktig – varje av ovanstående bloggar har inte bara en stark ämnesdragning utan en personlig tonalitet och ett personligt vinklat innehåll: ”jag” är mer trovärdigt än ”vi”.
  • Jobba med länkar ger framgång. Även om länkekonomin idag är mindre framträdande så är länkandet viktigt. Det handlar om att bygga trovärdighet genom att ge läsaren möjlighet att kontrollera ”källan”, att ge mervärde till läsaren genom att peka han eller henne vidare till ytterligare intressant innehåll och länkar bygger sökmotorsnärvaro.
  • Engagemang och passion för bloggandet i sig. Man måste gilla att blogga. De flesta av de som är med på Cisions lista har inte bara funderat över sitt ämne utan varit delar av bloggosfären under mitten av tvåtusentalet där det diskuterades lika mycket bloggande som de ämnen som skrevs om. Definitionen av vad en blogg är och hur man bör blogga.
  • Konsistens i ämnesval. Även om det är personligt så är det inte för spretigt. Det har man andra bloggar för. Det handlar i mitt tycke om respekt för läsaren. Jag valde att 2005 starta Deepedition vars underrubrik är ”Om allt det andra” eftersom jag inte ville blanda ihop det jag skrev om marknadsföring och reklam på Researcher med det jag ville tycka till om i andra ämnen.
  • Kopplingar till både ett starkt fysiskt nätverk och relativt stora digitala nätverk.

Det sista kan man dock fundera lite mer över: vad är det i våra bloggar som är hönan och ägget. De flesta av oss har byggt bloggarna innan såväl Facebook och Twitter, generellt har våra breda nätverk på de plattformarna snarare byggts av att redan vara läst i bloggen. Det som dock är viktigt att inse idag, om man väljer att arbeta med bloggen som verktyg är att se till att koppla ihop den med övriga nätverk: både att se till att delningsfunktionerna finns tillgängliga, att se till att uppdaterade bloggposter dyker upp på twitterkontot och på Facebooksidan – och att aktivt använda bloggposterna i diskussioner där de är relevanta. Att dela sitt eget material är inte skämmigt utan nödvändigt.