När geopositionering blivit en del av sociala media

Sonar är en applikation för Iphones som inte fått så mycket uppmärksamhet men som bygger på att den hela tiden känner av var du är och du får ett meddelande om någon av dina vänner är i närheten utifrån var de lämnat ett digitalt fotspår som innehåller geografisk data. Sonar menar att de hjälper till att ge dig de där mötena du annars missar genom att berätta vilka av dina digitala kontakter som är i din direkta fysiska närhet: ”uncovers the hidden connections you share with people nearby. Sonar bottles up the 99.9% of connections you miss everyday and puts them in your pocket.”

Sonar är bara en av de nya appar som tar geografisk positionering till en ny nivå – en nivå där check in-kulturen blivit en del av konversationen snarare än en enstaka, ytterligare handling som en användare måste göra. 

Fler och fler har smartphones och med dem kan man hitta sina vänner även i den fysiska världen på fler sätt än förut. Location based services har diskuterats länge och samtidigt som Facebook väljer att lägga ner Check in deals och samtidigt också lägger ner det inköpta Gowalla är det många som funderat på att LBS-tjänster inte fungerar.

Samtidigt ökar Foursquare hela tiden, och kommer vara en av de tjänster som som får plats som applikation i Facebook Timeline. Foursquare har en stabil plan för att hjälpa varumärken och även om deras initiala drive på gamification verkar ha tunnats ur är det en tjänst som knappast kan sägas vara marginell. Precis som Sonar så har Foursquare också valt att addera en ”radar” funktion där du får en notifikation om någon av dina kontakter är i närheten.

Nästan alla tredjepartstjänster har adderat smartphones GPS-funktion, inte sällan utan att man ens förstår vad de ska ha den till. Jag kan inte riktigt se nyttan med att Evernote ska platspositionera mina anteckningar eller varför Spotify tycker det är intressant att veta var jag är när jag lyssnar på The Hives) men generellt så ökar kartanvändandet (vilket i sin tur gjort att Google valt att börja ta betalt för stora användare av Google Maps) och att plussa på GPS-funktionen i en app, även om man inte har någon riktigt skarp  idé för användning får vi vänja oss med.

En viktig trend ligger i att utnyttja geopositionering för att addera ytterligare värden. Recensionstjänsten Yelp startar upp i Sverige, en tjänst som fått stort genomslag av sitt slag och som adderat viss grad av augmented reality.

Även de stora tjänsterna Facebook och Twitter bygger in platsinformationen. Facebook på ett mer manuellt plan där du kan tagga allt du lägger upp också med plats medan Twitterappar har automatisk lokaliseringstaggning som valmöjlighet. Instagram är sammankopplat med Foursquare för att enkelt kunna tagga bilder med färdiga adresser och platser.

Om man tittar på de nyaste LBS-apparna kan man i princip se två trender: den omnipotenta (ubiquitous) radarapplikationen respektive att skapa innehåll placerat på precisa geografiska platser. 

När det gäller den första trenden så handlar det mycket om att gå från ”check in” till att utnyttja den data som redan finns i de andra tjänsterna och skapa en notifieringsfunktion. Sonar som vi tidigare pratade om är en sån där du fyller upp med dina egna vänner. De två nya tjänsterna Glancee och Highlight väljer dock inte att stoppa med vänner utan generellt riktar sig mer om att möta nya personer som stämmer överens med dina intressen eller som i Highlights fall: att de valt att bli en del av tjänsten och därmed notifiera om någon är i närheten. Sedan finns det flera renodlade ”mingel”-appar där du och alla andra är ”överens” om att man vill mingla med främlingar, flera events har testat olika appar, exempelvis användes Sphare på SSMX.

En tjänst som går lite utöver det vanliga bland tjänster för att hitta andra användare är Ban.jo som istället visar i princip alla som inom given tidsram gjort en tweet som är geografiskt kodad. Genom att titta genom på de platser man själv väljer kan man genom ban.jo få en överblick av de personer som använder Twitter i närheten (och som har adderat geografisk information). Själv har jag insett genom att börja använda tjänsten att det runt Dalarna finns många mycket unga Twitteranvändare.

En annan applikation som utnyttjar att vi berättar var vi är genom Facebook är benägna att berätta var vi är. Roamz vill ge sina användare möjligheten att dels se var dina vänner är men framförallt hitta platserna där något händer genom att låta aktiviteten och närheten skapa notiser i din app. Användarrecensioner, heads ups och mycket mer.

Trover bygger på samma idé som Pinterest, att samla sina smultronställen och visa upp dem för andra, dela med sig och på så sätt skapa en community runt platser. Till skillnad mot de flesta tidigare är det här en mer framåtlutad app, där användaren dock utnyttjar kameran och det är en del av utvecklingen runt att berätta en story med bilder som jag skrivit om tidigare.

I likhet med Trover men som utökar med att använda idéerna som finns i Foursquare om olika ”tours” så skapas Tracks i appen med samma namn. Spara bilder om vad som helst, en resa och bygg dina tracks där dina vänner kan komma in och kommentera och delta.

Frågan är – kommer de här apparna att överleva? Inte alla. Dels är det många som går in i varandra och många funktioner som delvis redan finns i exempelvis Facebook. Målet för en applikation idag bör vara att bli en del av användarens Timeline och skapa incitament att dela vidare det innehåll som skapas i appen på exempelvis Twitter. Men vad gäller de mer ambienta radarapparna tror jag att det är något som man gärna vill ha: att inte behöva leta efter sina vänner utan få reda på om man kanske stöter ihop med någon.

Min favorit just nu är just Ban.jo som på ett briljant sätt också integrerat hela Twitterupplevelsen så att man kan kommunicera med de personer som man hittar på kartan.

För företag och organisationer finns det mängder med möjligheter att utnyttja såna här appar – och att fundera hur man på bästa sätt kan utnyttja geolokalisering även i egna applikationer. Jag kan se att Tracks skulle kunna vara en briljant applikation för skolklasser att samla sina klassresor, att lära genom att skapa bilder via geolokalisering mm. För restauranger är Yelp, Roamz mfl en självklar möjlighet att hålla koll, lyssna av och förstå kunders behov medan Sonar och liknande kan utnyttjas för att försöka se när ens goda kunder dyker upp i närheten (genom Foursquarekopplingen). Alla dessa mingelappar som finns är på samma sätt möjliga att aktivt arbeta för att skapa möjlighet till möten.

Generellt skapar den mobila utvecklingen en enklare koppling mellan det digitala och det analoga. Som företag och marknadsförare är det viktigare och viktigare att titta bortom Facebooksidan eller Twitterkontot och fundera hur man syns även i mindre applikationer, hur man kan verkligen skapa PR i form av personliga relationer. Data är det ena (läs en briljant postning av Jesper Åström om det) och att skapa lokal digital närvaro är det andra.