Facebook släpper Timeline för Facebooksidor

Redan nu kan man börja att addera nya Timeline även till sidor i Facebook. Det är ungefär samma utseende generellt som i den Timeline vi har i våra individuella konton. Du kan både förhandsgranska men också publicera din nya Timeline för dina facebooksidor. Titta exempelvis på Deepedition DigitalPR på Facebook.

Viktiga delar som hänt är:

  • Själva ”loggen” försvinner utan Timeline blir huvudsida för sidan.
  • Facebooksidor kommer att bli påkopplade på Messages dvs. kommer sidor kunna skicka och ta emot ”privata” meddelanden. Det skapar nya möjligheter att utveckla Facebook som en fullfjädrad kundtjänst eftersom det bör också innebära att man kan använda den inbyggda Skypeklienten för samtal via bild och ljud.
  • Ett antal ”boxar” finns att tillgå som vi kommer att kunna bygga upp nya Open Graph-funktioner i. Det innebär i sin tur att undersidor blivit mindre värda: viktigare att bygga dynamisk information som kan finnas synlig i höger del av Timelineflödet.
  • Administratörsfönstret har blivit enklare att få översikt över – vad som hänt sedan sist och antal som gillar. Liknande information har även placerats i högerdelen av innehållsfönstret.
  • Places har blivit ännu mindre synligt och generellt minskar synligheten hos den globala mätningen.
  • Informationssidorna har blivit mer översiktliga och därmed intressanta att arbeta igenom.
  • Undersidor har plötsligt blivit oerhört breda men Facebook har inte gjort samma misstag som när de förminskade dem – det ser ok ut även om det är mycket vitt. Förhoppningsvis innebär det större möjligheter i design och funktion.
  • Som företag behöver du idag både en snygg avatar – och en ”cover”.
  • Timeline är en biografi – så också för företag. Att börja skriva in sina ”milestones” blir nu intressant: vilka viktiga tidpunkter finns i företagets historia och som är värda att berättas.
Nedan lite skärmdumpar från min egen sida. Efter kvällens fMC kommer jag att utveckla fler idéer om hur företag nu måste arbeta med sina Facebooksidor i och med Timeline. Gissningsvis kommer vi får fler nyheter ikväll än det här: jag gissar exempelvis på att man kommer göra en stor sak av att varumärken får tillgång till Messages och att vi kommer se flera applikationer som blir tillgängliga för sidor att använda.

Deepedition DigitalPR-13Att skapa ett snyggt ”cover”‘/bakgrundbild blir roligt för företagen. Det finns oerhörda möjligheter att vara kreativ med nya bildlösningar som samordnas med själva avataren. Det man ser är också att grundläggande kontaktinformation är lätt tillgänglig vilket gör att man måste vara noggrann när man skriver in den eftersom det bara är den första ”etiketten” som syns. De fyra boxarna är dels foton, dels antal likes, var man finns i världen och sedan kommer boxar med ”undersidor”. Allt är klickbart – och den lilla pilen innebär att man kan fälla ut övriga undersidor.

Deepedition DigitalPR-14
Utfällt läge ger boxarna en bra översikt och du kan när som helst byta plats på boxarna för att göra dem synliga i grundläge.
Fullscreen
Uploaded with Skitch!
Det vi också kan se är att det snabbt går att skicka ett meddelande till företaget via Meddelanden/Messages.
Deepedition DigitalPR-12
Överst på sidan finns Admingränssnittet om man är inloggad på sin egen sida. Det är översiktligt och bra, och just Messages är direkt åtkomliga för alla administratörer.
(5) Messages
Meddelanden/Messages fungerar nästan på samma sätt som för individuella konton. Man ser meddelanden och svar på ett ganska enkelt sätt.

Fullscreen-53I navigeringsmenyn som följer med när du scrollar är det enkelt att navigera runt bland undersidorna, att söka efter gamla inlägg (via Now) och att ställa in vad man vill se under Highlights där besökaren styr själv vad den vill se på sidan.

(2) Deepedition DigitalPR
Högersidan innehåller självklart postningar men också boxar med exempelvis vilka andra sidor sidan gillar liksom översikt över de senaste delningarna av postningar från sidan. Här kommer det självklart fyllas på med diverse applikationer och jag utgår från att man nu släpper Open Graph-utvecklingen fri för företag att utnyttja för sina egna sidor.

Slutsatsen är att man som marknadsförare på Facebook måste tänka om. Undersidorna har tappat mer värde, det är enklare att bygga en historia om ett företag och de nya sidorna har en mycket högre grad av funktionellt värde som supportverktyg. Det innebär å andra sidan att man måste se till att applicera arbetet med Facebooksidan mycket mer aktivt än tidigare. Det kommer inte hjälpa att gå in och kolla nån gång i veckan, utan det blir nu en självklar del i det dagliga arbetet.

Uppdateringen är spännande och jag tror det kommer göra Facebook Pages mer effektiva och intressanta för företag – fr a genom att det handlar om att öka konversationen och tillgängligheten, och minskar ”billboard”-tänkandet som undersidorna lätt haft. Å andra sidan är Timeline inte helt integrerat hos vanliga användare ens på det individuella planet vilket gör att intrycket kommer initialt att upplevas som mycket splittrat och stökigt.

Fem saker att göra nu:

  1. Gå in på sidan och titta på förhandsvisningen/preview. Då får du en uppfattning om hur det kommer att se ut och vad du behöver göra för att få sidan så bra som du vill ha den.
  2. Addera en bakgrundsbild. Det är enkelt och gör att sidan känns riktigt skön.
  3. Titta över dina undersidor så att inget blivit fel på dem.
  4. Gör en todo-list över vad du vill förändra.
  5. Addera lite milestones, viktiga datum för företagets historia. Inspireras av hur Coca Cola valt att göra det.
Sen kommer du behöva lägga extra tid på att utveckla din Facebooksida de kommande veckorna. Den 30e mars kommer alla sidor att få den nya timeline.
Läs också Jespers tutorial (fan vad snabba vi är :))

Vad gäller övriga möjligheter så återkommer jag med det efter kvällens keynote.

Hör gärna av dig om du behöver taktiska råd runt Facebook eller andra sociala medier!

  • Tack för en fantastisk guide! Detta ska bli kul att implementera ;)

    Mvh Hampus 

  • Pingback: Timeline för företagssidor – En bra summering « @Hampus Sociala medier och marknadsföring()

  • Pingback: Facebooks timeline till Facebooksidor - Socialwebb.se()

  • Carina Wigholm

    Tusen tack! Kanonbra läsning :)
     

  • Bra läsning, tack!
    Dock är jag trög och greppar ej hur man selekterar och lyckas få in den grundläggande kontaktinfon med de ”etiketter” du nämner.

  • Pingback: Facebook Premium evolution from ads to stories()

  • Pingback: Tidslinjen – en av flera nyheter för Facebooks sidor « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation()

  • Pingback: Facebook Timeline för företagssidor()

  • Karolina Wretbring

    Hur kommer jag åt preview igen? Hittar den inte!

  • Louise Andersson

    Detta ska väl gå att lära sig även om jag tror att det kommer att bli rörigt för många.
    Det jag inte förstår är hur de kan införa detta innan det fungerar! Man hoppar ju fortfarande bara tillbaka när man försöker gå bakåt i tiden. Det är dåligt att de inte fixar det först.

  • Ann-Catrin Brockman

    Jag började ändra på sidan men nu kan jag inte få tillbaka Preview av Timelinen.

  • Om du har publicerat den så är det ju bara att editera som vanligt. Grejen med Preview är ju att det just är det: en preview om jag förstått dem rätt.

  • Jag förstår nog inte riktigt hur du menar… gå bakåt hoppa bakåt? Vad är det som ska fixas?

  • När du väljer beskrivning under Information när du editerar sidan så finns ett antal etiketter klara. I mitt fall hade jag Advertising agency, PR agency och Web agency.

  • Ann-Catrin Brockman

    Men jag får inte tillbaka möjligheten att välja Preview eller att komma tillbaka till min påbörjade Timeline. Från början låg det en del längst upp på sidan där jag kunde välja den. Nu ser sidan bara ut som vanligt igen.

  • Johannes

    Hej. Kommer man kunna göra så att en facebook-app med en iframe agerar som startsida till en facebook-sida? 

    Vad händer med en befintlig design som är anpassad för den gamla layouten? Kommer den centreras och få whitespace då utrymmet är bredare i Timeline?

    Tack på förhand.

  • Pingback: Bra om Facebook Timeline för Facebook-sidor | | Socialwebb.se()

  • Ok, tackar! Ska kolla hur det ligger till, vi verkar inte ha etiketter på samma sätt. Har dock inte publicerat Timeline än.

  • Pingback: Innehåll + design viktigt på sociala webben()

  • Pingback: Facebooks nya annonsformat | | Socialwebb.se()

  • Pingback: Bilderna viktigast på Facebook Timeline for pages()

  • Mallayatzoo

    Hej, det är verkligen synd att man ska behöva vara expert på sociala medier för att inte sitta och svära i timmar över ett helt vansinnigt användargränssnitt. Till dig som är expert undrar jag om det på något sätt går att själv bestämma när andra ska se foton album och inlägg man publicerat. Som det är nu  lägger jag dit, tar bort, lägger dit, tar bort eftersom testa är enda sättet att förstå hur man ska publicera länkar, bilder etc så det blir som man vill ha det, speciellt om man som företagare vil ha fram något speciellt. VIlket reulterat i att jag inte publicerar något alls eftersom alla ser varenda gång jag lägger in samma sak på olika sätt. Hur själv trycka på publicera när man VERKLIGEN är klar tex med ett album. Helst ska man ju inte heller behöva göra allt i ett svep. Finns verkligen inget spara album/ändringar opublicerat, inget förhandsgranska heller?

  • Well. Det finns mycket att säga om FBs UI. Mitt tips till dig är att skapa en sida till som du inte berättar om och testa där. En sorts sandbox. Då behöver du inte irritera de som följer din sida. 

  • Hej. Förlåt att jag helt missat ditt inlägg. Förhoppningsvis  har du fått svar redan och att det är nej, startsidorna är ett minne blott. Vad gäller design så har FB breddad applikationssidorna men om man gjort så ren kod som möjligt så blir det bara väldigt mycket luft runtomkring.

  • Pingback: Facebooks nya annonsformat - Page 3 of 12 - Webbevakningsbloggen - Webbevakningsbloggen()

  • Pingback: Bra om Facebook Timeline för Facebook-sidor - Webbevakningsbloggen - Webbevakningsbloggen()

  • Pingback: Facebooks timeline till Facebooksidor - Socialwebb.se - Webbevakningsbloggen()

  • Pingback: Facebook Timeline nu för företagssidorAddFriends()