Sociala medier i nästa fas

Idag har jag intervjuats i P4 två gånger. Dels Radio Dalarna där jag gjorde en kort intervju om dagens föreläsning och om sociala medier generellt och dels i Radio Örebro där jag pratade om kommentarsfältsdiskussionen som jag skrivit om på min andra blogg.

Föreläsningen var spännande. Att föreläsa för utvecklare och IT-människor är annorlunda. Många kan mycket numera om sociala medier men många är också mer skeptiska. Massor av bra frågor och jag önskar vi hade haft en timme till eftersom jag inte hann prata ROI vilket varit sjukt spännande i den här gruppen.

Utvecklingen vi ser när det gäller sociala medier är spännande. En av de bästa texter jag läst på länge är Brian Solis text på Paid Content som sammanfattar en del tankar jag gått och burit på den senaste tiden. Det allra viktigaste tror jag är det här:

The future of social media comes down to one word, “value.”

Värde måste skapas – både för fans genom mycket bättre närvaro och att inte hantera sociala medier som ännu en marknadsföringskanal. Men nu kan vi äntligen börja att mäta ett ROI, vi börjar få jämförelsedata och en plattform som faktiskt börjar bli mognare och mindre skakig och föränderlig.

Själv jobbar jag vidare med en modell som bygger på balanced scorecards men som hanterar många olika inkommande parametrar. I ett ROI ingår också att inte bara konvertera kunder utan lika mycket använda datan för att bli bättre, för att utveckla företaget. Sociala medier som kunskap inåt är minst lika viktigt: sedan många år säger jag alltid att sociala medier handlar om att lyssna, dela och konversera. Inget kan fungera utan det andra: att bara lyssna ger bara en bit av verkligheten – man behöver fråga och dela med sig i sin tur för att få ännu mer att lyssna på. Att konversera är en del av lyssnandet – och att dela innebär lika mycket att få som att ge.

Det handlar egentligen om att vi konstant förändrar definitionen av att vara social – det är inte längre samma sak idag som det var innan Facebook. Våra handlingar påverkar både våra beteenden och våra definitioner.

När den sociala parametern i digital marknadskommunikation mognar så blir det utmanande att tänka på hur varumärken behöver byggas för att fungera också i det nya digitala världen. Vad är ett socialt varumärke? Har vi egentligen sett något sådant? Hur bygger man varumärken som inte bara adapteras på den digitala närvaron utan har det digitala i sitt DNA? Och hur kommer det att påverka företaget som äger varumärket?

Jag är fortfarande fascinerad av sociala medier. Det är en levande organism på ett sätt som inget annat inom marknadsföringen kan vara: och just business intelligence, ROI och digital branding är det som jag tycker är allra mest spännande. Så det kommer bli mycket mer sånt här på bloggen framöver.

 

Uppdatering:
Mina radiointervjuer från i onsdags. Först Örebro om tidningskommentarer (11 min in i klippet):
Lyssna: 09.30 – 10.00 onsdag 31 aug 2011
och Radio Dalarna (21 min in i klippet)
Lyssna: 07.00 – 07.30 onsdag 31 aug 2011

  • Anonym

    Twittrar du ut länk när sr.se lagt ut intervjun?

  • Anonym

    På vilket sätt är ”att vara social” något annat än före Facebook?

    Snälla, inget svar med floskler utan en kort och korrekt historisk analys som sträcker sig 200 år bakåt och inte innehåller alla vanliga tramsiga vanföreställningar om historien :-)

  • http://deepedition.com deeped

    Inget i grunden. Allt utifrån att vi idag inte behöver hitta minsta gemensamma nämnare i en avgränsad mängd personer på en geografisk avgränsad plats. Det har vi kunnat göra tidigare i mindre former: brev, telefon men idag ger Internet och i sin tur Facebook oss den möjligheten många till många. 

  • http://deepedition.com deeped

    Här är den ena: http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=73&date=2011-08-31 och