Twitter tar upp kampen mot Facebook

Efter förra veckans minst sagt stora nyhet att Twitter blir djupt inkorporerat i nästa iOS-version har diskussionen varit het runt vad det innebär. Twitter har också under gångna året gjort en 180 graders vändning (min postning från 2009 visar hur Twitter tidigare satsade på ett API och inte webben) i inställningen till alla tredjepartsutvecklare och börjat att driva användarna till webbsidan alternativt att använda de appar som de själva har kontroll över – vilket föranledde dem till att köpa en av de största apparna: Tweetdeck trots att de redan inkorporerat Tweetie för något år sedan. Den här strategiska vindkantringen är med stor sannolikhet anledningen till att Ev Williams valde att lämna VD-posten.

Vad innebär det? Enligt flera bedömare så är det  helt enkelt så att Twitter valt att inte fortsätta att söka sin egen väg utan tänker på allvar utmana Facebook om att vara Det Sociala Nätverket. Så även om Jack Dorsey försöker att hålla den öppna definitionen av Twitter högt så verkar vi gå mot ett halvår där striden kommer att handla om vilken plattform som kommer att äga vår sociala graf.

Det kan verka som en galen färd att ta för Twitter. Digital Surgeons jämförelse av de båda plattformarnas demografi 2010 visar ungefär samma skillnader som vi kan ana idag: Facebook har närmare 700 miljoner aktiva användare och Twitters senaste siffror talar om mer än 200 miljoner. Facebook är fortfarande mer klassiskt forummässigt, tvådimensionellt och byggt som en webbsida, och enklare att förstå för många. Twitters snabba och i grunden mobila logik kräver en högre inlärningskurva, det kräver mer av användaren: att hitta sin egen nytta i det lätt kakafoniska ostrukturerade innehållet som ett flöde snabbt kan bli.

Samtidigt ser vi i nya undersökningar att det är just det mobila som är viktigt: Facebook ser en markant ökning av mobilt användande och i PEWs undersökning av amerikanska Twitteranvändare så är det 54% av dem som gör det i sin mobil. Och samma undersökning visar att Twitter adopteras av de yngre och av ”icke-vita” i en mycket hög grad. Enligt många bedömare kommer mobilen att globalt gå om den vanliga datorn som primär internetaccess redan nästa år och svenska siffror visar att mobilt internet är lika vanligt som det fasta.

Det som sker nu är också att den gamla striden mellan operativsystemen (som nu också blir en strid i den mobila världen) får nya allierade genom Twitter och Facebook. Internet är den viktigaste spelbrickan och den sociala webben är den viktigaste delen för att bygga en användarbas för både ny mjukvara, nya tjänster och även ny hårdvara.

En av de stora förlorarna i det här är antagligen Google som valt att bygga sitt eget ekosystem. Vilket i längden kan visa sig vara den bästa strategin eftersom man nu inte behöver vara mitt i stridens hetta.

För företag i Sverige innebär de senaste händelserna att man måste börja att titta på Twitter på ett nytt sätt. Hittills har det varit den plattform som mest setts som viktig som pr-kanal: svenska twitteranvändare har hittills tenderat att bestå mest av personer vana vid mediasvängen. Men desto fler som väljer att använda mobiltelefonen som viktigaste internetaccesspunkt, och vi blir vanare och vanare att använda olika nätverk för att leta information, fråga efter råd och diskutera varje del av våra vardagsliv så kommer Twitters snabba sätt, och mer öppna sociala graf att attrahera många – fr a yngre vars vana vid SMS och chat innebär ett mindre hinder för att använda Twitter.