Facebook Deals landar i Sverige – jag har testat

Idag släpptes Facebook Deals in i Sverige. Det är den dealversion som är sammankopplad med Places dvs. du checkar in via din mobilapp för att komma åt erbjudandet.

@britstakston har skrivit om sina tankar runt det faktum att vi nu flyttar in kupongerna i mobiltelefonen på riktigt. Jag kan inget annat än att skriva under det hon skriver här:

Jag önskar och hoppas att företag kommer att använda Facebook Deals till mer än bara käcka rabatter för det kommer vi lätt tröttna på. Här finns ju möjligheten att arbeta med extrem relevans i butik på plats, lojalitet, närhetskänsla och möjlighet att få dem att vilja följa företaget fortsatt i vardagen.En guldgruva för smart relevant kommunikation.

Det finns en oerhörd skillnad mot båda kuponger i papper hem i brevlådan och ett rabattkort jag måste komma ihåg att ta fram och det är det aktiva valet i att vilja checka in. Ett litet påskägg i butiken som det smarta företaget kan välja att fylla med annat än det billigaste skumgodiset.

och jag har, när jag bland annat jobbat med Kurbits pratat om att just sammansmältningen mellan det analoga och det digitala kommer att vara viktigt för besöksnäringen i stort liksom restauranger, caféer etc där konkurrensen är stenhård.

Nyfiken som jag är valde jag att testa McDonald’s deal. Det fungerade som följer: Gå in på Facebook-appen och välj Places. Välj Checka In. I mitt fall fick jag börja söka för att få fram McDonalds vid Hötorget, vilket är en viktig sak i det här: se till att ni har a) kontroll över er Places b) att den ligger på rätt ställe eftersom GPSer ibland är lite underliga c) att ni har arbetat med att differentiera er från andra med samma namn.

 

 

Du ser om ett företag har en deal på den gula markeringen vilket är riktigt bra eftersom det skapar ett incitament till att gå dit och kolla in erbjudandet. Det står klart hur man ska göra och vad erbjudandet är.

 

 

Efter att man checkat in så kommer nästa steg – du gör anspråk på dealen. Smart ifall du vill spara den till någon annan gång:

Klicka på Gör anspråk… så kommer du till ”kvittot” eller den verkliga kupongen:

 

I det här läget så visade jag upp telefonen för tjejen i kassan och hon förstod ingenting (@stellan var med om ungefär samma sak). Det här visar en av de delar som är viktiga i samband med att företag implementerar nya funktioner också jobbar med att bygga kunskap och medvetenhet internt. Dels för att jag som kund ska känna att man inte kommer och ”stör” genom att personen ifråga blir osäker. Dels för att de personerna är ambassadörer: om de vet vad som är på gång kan de mycket väl fråga kunder ”har du Facebook? Du vet väl om att vi har en sk deal…” osv. och i vilket fall som helst själva berätta om det på sina nätverk: stolthet att vara först, kunna ge bra saker till sina kompisar och liknande känslor skapar viralitet.

Som man ser på ovanstående skärmdump så är det bara fyra stycken som använt Facebookdealen vid halv ett. Självklart handlar det om att det är mycket nytt och ännu ett relativt oprövat kort respektive att vi inte sett en gigantisk flod av incheckningar i Sverige. Men det jag saknar är också att man inte ser till att berätta i själva affären/restaurangen/macken att man satsar på det här. När det gäller Stadium har man idag en wrap på Metro men inget om dealen (dock ska det finnas skyltar mm i alla butiker och man ska ha informerat all personal). Inne på McD på Hötorget fanns inte en enda liten affisch om att dealen finns. Hur det är på Statoil som är det tredje företaget som satsat på att vara pionjärer på Facebook Deals i Sverige vet jag inte men tyvärr tror jag inte att man gjort något av det.

Det här är ett problem eftersom man då utgår från att allt som sker på sociala medier sköter sig själv. När ett företag går in i Facebook Deals bör man välja ”all in” och integrera det i sin övriga marknadsföring. Se till att påminna kunder att checka in för att få del av erbjudandet, tryck/sätt upp affischer, jobba med övrig annonsering både online och offline. Facebook Deals är en möjlighet att inte bara sälja mer direkt utan också skapa en relation med kunder som sedan kan odlas vidare.

Det virala bygger dock på att det syns väldigt bra i flödet – här är skillnaden mellan en vanlig incheckning och en som bygger på en Facebook Deal:

Man kan fundera över vad ens statusuppdatering är värd – men det är också en fråga vilka dealar vi är beredda att göra. Allt handlar om transaktioner – jag betalar med att ge plats för ett varumärke i mitt flöde och får något tillbaka.

Jag ser en mängd kreativa möjligheter med Facebook Deals genom de olika delar som finns att välja: individuell – det som vi sett här, vän-deal som är lik de erbjudanden som Groupon (Groupon har också lanserat en ny tjänst Groupon Now som är anpassad för mobilen) och andra skapar – co-shopping eller social shopping som det idag kallas (hej Letsbuyit…), lojalitetsdealen – vilket är dina klippkort, stämpelkort men på Facebook respektive välgörenhetsdeals där företaget skänker pengar när du checkar in: där ser jag stora möjligheter för exempelvis kyrkor att skapa ytterligare intressant kollektform.

Än så länge verkar Facebook Deals behöva skapas tillsammans med hjälp av Facebook själva men tanken är att du själv ska kunna bygga Deals precis som du bygger dina annonser på nätverket.

Jag tror inte att Kuponginlösen och Svensk Direktreklam kommer att behöva lägga ner inom överskådlig tid men Facebook Deals, precis som Google Offers (och Facebooks andra Deals som bygger på lokala gruppköp) kommer att omstrukturera säljprocesser och adderar ett nytt incitament till både att använda Facebook på mobilen och för företag att verkligen satsa på Facebook.

Uppdatering: Läs hur McDonald’s använder sig av sociala medier.

Uppdatering: Det visar sig att McDonald’s också använder sponsrade händelser som format för att driva vidare incheckningar mm.

Facebook (9)Tipstack till @stellan.