#sthlmmw: Viktigt att förstå timingen i trenderna

Dags för en modepanel. Martina Bonnier, Damernas Värld, Margareta van den Bosch, H&M, Ebba von Sydow, SVT, Nathalie Schuterman, Nathalie Schuterman.

Bloggarna och tempot oerhört högt idag. Viktigt att förstå timing och processen i trender. Medierna och företagen lever mycket i symbios i trendprocesserna. Det kan finnas ett behov att förändra till ett mer långsiktigt tänkande. Däremot har inte det ytliga miljötänkandet  inte slår igenom: miljötänkande ska bli en naturlig del av företagens design och tillverkningsprocesser.

Även här ser man hur förändringar internt och i branschen är minst lika viktiga för att förstå den nya verkligheten som att förändra konsumenternas tänkande. Diskussionen ligger dock i en ganska segmenterad marknad inte en individuell.

När det gäller insikter så exempelvis menar Martina B att man måste jobba objektivt inom media. Det personliga måste stå tillbaka. För Damernas Värld handlar det om att lyssna på sina läsare. Ebba von Sydow betonar att insikter måste komma från lusten att jobba med sitt ämne. Det viktiga är att kunna blanda det strukturerade med passionen för ämnet.

Med Tobias Björkgrens bilder så diskuteras trender. Allt kommer tillbaka men kombinationerna är alltid nya. Trenden handlar om att genom att kunna blanda och förändra sig så blir storyn runt kläderna (och varumärken) viktigare enligt Ebba von Sydow. Trenderna förlängs genom att skapa livsstilstrender där allt hänger ihop, inte bara kläderna.