#sthlmmw: Reklamchock

Tomas Mazetti från Studio Total självklart på scen i det fallet. Först visas Arvikafilmen eller Orgasmfilmen. Riktigt skum apparation kör han med på scen Tomas :).

Egentligen har de när det gäller Orgasmfilmen byggt samma form av viralitet som alla filmer som förklarar att de är förbjudna. Det intressanta är egentligen att det bygger på att medierna är riktlikare och om något blir förbjudet att visas skapas direkt viral spridning.

Gudrun 100k kronor-brännandet började med att de ville elda upp pengar. Men det var svårt att hitta någon som ville bränna pengar. Och att i slutänden faktiskt visa på frågan om skillnaden mellan mäns och kvinnors lön. Resultatet innebar ökning av opinionen, medlemskap och mängder av träffar.

Så Martin Borgs på scen. Menar att vi vill skapa en mässlingsepidemi av information mellan hjärnor. En chock ska vara enkel, direkt, oväntad, riskfylld, trovärdig, ha en story etc. En sak som saknas i reklamchocker är oftast kvinnor. Det finns alltid ett pris att betala för bra kommunikation. Borgs berättar om sin kampanj runt trängselskatterna där man skapade kopior av Peter Erikssons nummerskylt. Det hela handlade om att starta samtal men också marknadsföra Borgs film om slöseri av skatter.

Så Fredrik Hjelmquist, Pause Ljud & Bild som sväljer en stereo, världens minsta däremot. Enorm spridning: breakeven på sex dagar. Vad händer när man sedan ska försöka att gå tillbaka till vanlig kampanj. Det viktiga är att det inte blir freakshow.

Slutligen Peter von Satzger, MTV Networks som har jobbat med Ryanair tycker snarare att ju mer freakshow utan det viktiga är vad budskapet är och hur det kommer igenom. Vill mer prata om att skapa mest ”pang för pengarna”-PR. Påpekar att svensk media bara vill skriva om negativa saker när man gör större stunts och nackdelen är att det inte går att göra roliga och positiva saker. Lättaste är då att satsa på negativa vinklar. Martin B menar att i politiken gäller skvallrets logik – det behöver inte vara sant för att det ska bli bra.