Facebook når nästan hälften av svenskarna

Jag ska hålla en fyratimmars föreläsning om planning och sociala medier imorgon på Dalarnas Högskola och surfade in på Socialbakers för att kolla lite statistik. Sverige är 27e största land på Facebook under mars, 4,2 miljoner aktiva användare under månaden och fr a – för första gången som jag ser att det är över hälften av onlinepopulationen som är på Facebook och hela 46% av befolkningen är Facebook. Den siffran är självklart inte helt solid då det finns en del som använder flera användare men jag vågar säga att på 4,2 miljoner användare är den relativt liten.

Sweden Facebook Statistics - Socialbakers
Uploaded with Skitch!

Tittar man vidare så är den globala aktiva Facebookbefolkningen 667 987 340 användare. I mars. Facebooks mål att vara en miljard användare vid årets slut är inte någon ouppnåelig vision direkt. USA är allra extremt mycket störst med mer än 115 miljoner användare, två kommer Indonesien med 35 miljoner, Storbrittanien med 30 miljoner följt av Turkiet, Indien, Mexiko och Filippinerna. Först därefter kommer Frankrike.

Största app är Cityville som har närmare 89 miljoner månatliga aktiva användare och är näst störst med 19 miljoner dagliga användare. Mobila användningen ökar konstant och är nu på en kvarts miljard mobila användare.

När det gäller Facebook Pages så är det först på fjortonde plats i antal ”gillare” som ett varumärke av klassiskt mått dyker upp: Coca Cola. Däremot är Lady Gaga och Eminem i en fight vem som har flest fans på Facebook.

Det är fortfarande många som funderar om Facebook verkligen är något att använda sig av. Jag får ofta frågan ”men är Facebook så viktigt” och brukar fråga om 4 miljoner svenskar är oviktiga. Diskussionen om Facebook är idag samma diskussion som fanns om webben i slutet av nittiotalet.
För företag så håller Facebook på att bli en nödvändighet på samma sätt som en webbsida är idag. Facebook ställer andra krav på närvaro, aktivitet och kan bli en tillgång eller bara något som man låter vara.
Jag tror det är dumt att inte välja Facebook redan nu. För att säkra sin närvaro och för att faktiskt utmana sig själv i att öppna upp för sina kunder att faktiskt kunna prata med företaget. För Facebooks Logg är den viktigaste platsen, för första gången en balans mellan konsument och företag där en faktisk dialog kan ske: om båda vill.