Strandh DigitalPR blir Deepedition DigitalPR

Strandh DigitalPR blir aktiebolag och byter samtidigt namn till Deepedition DigitalPR.

Strandh DigitalPR har funnits sedan april 2009. En enskild firma med mig Niclas Strandh som konsult. Det har varit mycket jobb, det har varit spännande att få vara med på resan från att sociala medier mest setts som något extra eller konstigt eller farligt till dagens läge där få marknadschefer, VDar eller andra som har något att sälja kan säga ”det där är inget för oss”.

Sedan den första januari har jag därför valt att gå ”all in” och idag är jag anställd i mitt eget aktiebolag. Efter en del turer har jag också valt att byta namn till Deepedition DigitalPR AB. Vi befinner oss i skärningslinjen mellan reklam och PR där PR handlar om personliga relationer – varje individ måste varumärket möta.

Deepedition DigitalPR kommer att fortsätta att arbeta med samma erbjudanden som tidigare: digitala strategier för att varumärken ska kunna stärka sitt erbjudande i det nya medielandskapet på nätet, omvärldsanalyser och målgruppsanalyser liksom planning och konceptutveckling av varumärken, kampanjer och kommunikationsinsatser oavsett plattform. Jag älskar att föreläsa och det är fortfarande en viktig del av erbjudandet.

För mig är ”new wave of marketing” en verklighet som alla tjänar på att implementera, oavsett om man jobbar med B2B eller konsumentinriktade erbjudanden. Att få vara med och arbeta med företag som vågar ta steget in i detta är en ynnest.

Historien om Deepedition

Deepedition är från början en blogg som jag drivit sedan 2005. Den kom till eftersom jag ville skriva mer om politik, personliga ting och inte blanda in det i den reklamblogg jag drivit sedan 2003, Researcher. Namnet leker med tanken om fördjupning: en djupare edition av omvärlden och det som är (och var) jag.

Runt 2007 blev också Deepedition den pseudonym som jag började använda på nätet, och (jag tror det var @annika eller @dabitch) efter ett tag förkortades denna till ”deeped”. @deeped är vad jag kallas överallt när det gäller digitala arenor och ofta får jag i vissa sammanhang presentera mig både som Niclas och Deeped.

Deepedition är vad jag är och DigitalPR vad jag gör

Att jag nu gör den här förändringen innebär också en viss risk. Deepedition-bloggen är känd för att vara frispråkig, och den har varit väldigt personlig från tid till tid. Det är också en ganska personlig resa. Rent strategiskt borde den därför separeras från mitt företag.

Samtidigt är en av de starkaste förändringar som sker inom marknadsföringen en mer personlig hållning från företag. Sociala medier förändrar förutsättningarna mellan det offentliga och det privata: varumärket är personligt både för den som möter det men också för den som äger det. Inget varumärke lever isolerat från de som står som företrädare för dem.

Jag säljer min kunskap och min erfarenhet. I detta ligger också mängder av saker och händelser som inte direkt har med marknadsföring att göra – men som stärker min möjlighet att ge andra företag bra råd, goda analyser och solida strategier. Det får man inte utan att ha gått igenom både det ena och det andra.

Avgränsningen mellan mitt företag och min personliga plattform:

Deepedition.com är vad jag är och Deepedition DigitalPR är vad jag gör.

Deepedition DigitalPR kommer fortsätta att använda den här bloggen: digitalpr.se och jag kommer att fortsätta att skriva om politik, vardagen och livet på deepedition.com.

Uppdatering: Det här med all-in. Jag valde i samband med allt det här att testa om jag kunde byta ett av mina mellannamn till Deeped. Det gick. Har skrivit om det här och här.