Strandh DigitalPR omvärldskoll [2011/01/30]

  1. ISA 2011: Facebook Announces Buy With Friends and Frictionless Micropayments
  2. Som jag sagt länge – när Facebook lyckas skapa en egen valuta så kommer mikrobetalningar brisera på ett sätt som kommer förändra mycket av e-handeln.

  3. A Sneak Peek at Groupon's New Hyperlocal Ad Campaign [PICS]
  4. Hyperlokala dealar. Det digitala och det analoga smälter samman. Förlåt att jag tjatar men det går fort nu.

  5. LinkedIn Swarm
  6. Animerade infographics i realtid. Snyggt och det vi ser nu är bara början på att kunna arbeta med big data. http://swarm.linkedinlabs.com/

  7. How to Get Bean Counters and Kumbayers Serving Both the Company and the Customers | Liz Strauss at Successful Blog
  8. Ett bra workshopmaterial onekligen.

  9. Facebook’s Sponsored Stories Turns News Feed Posts Into Home Page Ads
  10. Som någon sa – det här är gamla Beacon all over again, men den här gången vältajmat. Jag tycker det är ett intressant format även om man verkligen kan fundera över hur bra det kommer att bli med automatiseringen: om jag skriver en elak statusuppdatering om SJ och det blir en Sponsored Story så är det nog läge för en viss humor…

  11. Social media overload: How do you deal with managing Twitter and Facebook without losing your mind
  12. Focus är ett nischat Quora – för SMBs och för företag som vill köra sin BI transparent. Intressanta svar på frågan. ”Everyone struggles with this question, because no matter how much or how little we spend online it’s very easy to feel overwhelmed. The right tools (I prefer Hootsuite), using lists, and staying organized will help quite a lot. Too many of us let our social media engagement become chaotic and that makes things overwhelming and ineffective.”

  13. Hitting the Twitter wall: the brickbats and benefits
  14. Ett antal exempel på hur kändisar inte riktigt haft koll på hur man borde använda Twitter.

  15. Företagens nya roll i samhällsbygget
  16. CSV istället för CSR. Jag vet inte om det är utbytbart – är det inte så att CSR ska bygga på CSV? Annars blir det bara falsk marknadsföring.

  17. Poor Advertisers: Most Mobile Ads Clicked On Accidentally
  18. In app advertising framgång bygger mest på misstag? Det är fan vad det är svårt att hitta ett funktionellt sätt att utnyttja reklam.

  19. Egypt Shut Down Its Net With a Series of Phone Calls
  20. Wired har tittat närmare på hur Egyptens internetaccess stängdes av.

  21. How Egypt did (and your government could) shut down the Internet
  22. The panic button of Internet har varit uppe förut och i samband med Egyptenhändelserna än mer aktuell fråga. Problemet för de styrande är idag inte bara att styra informationen utan snarare hindra den.

  23. Why the BBC's old guard called time on the Wibbly Wobbly Web
  24. Mycket bra kommentar till vad som nu händer inom BBC. Dels: ”the past has won” – att dra ner så mycket på onlinedelen visar att kriget inte på något sätt är vunnet mellan logiken hos ”gammelmedia” och hos nya medier. Det vi fr a ser är det som också noteras: en strid mellan synen på media (och mediekonsumenterna) som baktålutad kontra framåtlutad media. Det är en del av problemet även i Sverige, vad jag förstår av @britstakstons rapport från JMK-diskussionen i veckan: http://www.jmw.se/2011/01/30/att-fastna-i-en-identitet/ och @stroembergs irriterade kommentar: http://fredrikstromberg.se/2011/01/27/korta-klipp-27-januari-2011/

  25. BBC News – How social media changed protest
  26. En Then/Now-artikel om hur protester, gräsrotsopinioner och social förändring sker. Översiktlig och inyourface på olika tyckare som vill påskina att sociala medier inte är meningsfulla.

  27. Joakim Jardenberg: "Vad fastnar din mamma för?" – IDG.se
  28. Jag gillar (felskrivningen?) hjärnkoll…

  29. Så slipper ditt företag Copyswedes extra avgifter – IDG.se
  30. Så…som företag slipper man Copyswedes idiotiska skatt men blir registrerad istället. Onekligen en minst sagt spooky utveckling.

  31. Studied – Does Facebook Make You More Social Offline? – NYTimes.com
  32. Sherry Turkle påpekar att Internet fortfarande är ungt, och sociala medier är ännu yngre. Jag kan själv känna att alla de många försök att vetenskapligt visa på beteendeförändringar på grund av sociala medier är minst sagt svåra utan mer longitudinella studier. Det vi ser är tendenser, indikativ på beteendeförändringar som inte kan räknas till någon annan källa och därmed bör vi titta på dem kommande år. Men hur det påverkar vår socialitet i grunden – det kan vi bara göra hypoteser om.

  33. Twitter Goes to Capitol Hill – NYTimes.com
  34. Twitter är en självklarhet i amerikansk politik. I Sverige har vi en statsminister som i bästa fall vet vad det är men knappast kan sägas vara omfamnande av sociala medier.

  35. Political News Sites See 2012 as Breakthrough Year – NYTimes.com
  36. Primärvalet 2012 verkar kunna bli Politik 2.0 i USA där bloggarna kommer ha en helt annan agenda och inriktning, och en större reach, större tekniska möjligheter och vilja att jobba som…media.

  37. Google Cracks Down on Spammers and Scrapers
  38. Google kommer att dra åt tumskruvarna mot scrapping bloggar och liknande innehållskopierare. Det intressanta blir hur det påverkar exempelvis många som gör dom jag – samlar intressanta länkar och kommenterar dem. Vi får helt enkelt se om jag, @Jocke, @stroemberg, @mariahagglof mfl kommer hamna i Googles pr 0 :)

  39. The Times's Dealings With Julian Assange – NYTimes.com
  40. Det är en fascinerande historia och i ljuset av att vi i Wikileaks fall knappast kan säga vad som är sant eller inte så är det minst lika intressant varför man väljer att sätta Assange i minst sagt dålig dager: är det ett sätt för att få honom bort från Wikileaks eftersom hans popstjärnestatus kan vara kontraproduktiv (för att inte tala om anklagelserna om våldtäkt i Sverige), eller är det ett samordnat kontraspionage som nu lyckas att få in en kil mellan Wikileaks och deras mediapartners?