Ipaden har landat

Inatt släpptes IPad i Sverige. Den, eller snarare ”läsplattorna”, har blivit utsedda till årets julklapp och buzz har varit mycket hög.
Det intressanta i all den diskussion som varit runt plattor och paddor är att de skulle vara ”räddningen” för tidningarna, att de skulle vara de blödande mediehusens frälsning (även om jag förstår tanken om att plattorna kan komma med prenumerationer) kan komma att Bonnier storsatsar och Murdoch skapar en helt ny tidning för iPad precis som Branson. De skapar publikationer som ofta är lika dyra eller dyrare än sina tryckta släktingar.

Jag skulle kunna argumentera mig blå runt det faktum att det är fullkomligt ologiskt, oavsett om man adderar rörliga bilder mm till ipadversionerna, att de ska kosta så mycket som exempelvis DN väljer. Distributionen är i princip noll, inget tryck, inga tidningsutdelare. Att journalistiken skulle förändras eller ”räddas” av plattorna är faktiskt bara dumt.

Samtidigt är det ingen som diskuterar och påpekar vilken nytta för konsumenten som finns med iPad – det är ett öronbedövande dån av inifrån-ut megafonerande. Varför ska ”vanliga människor” skaffa en iPad? Knappast för att läsa DN. Knappast för att läsa ofta överprisade e-böcker.

Jag är skeptisk till att iPad kommer att slå redan nu. Den har inte samma grundfunktionalitet för alla som exvis iphone har, den ersätter inte något utan är en addition, en utfyllnad mellan smartphone och dator, ett ”hål” dom relativt få upplever.

Däremot är jag övertygad om att iPad och andra plattor kommer att under ett par års sikt kommer att slå ut det billiga och enkla netbook-segmentet, och efterhand tugga på laptopparnas försäljningssiffror. Plattorna kommer också på lång sikt förändra vårt beteende när det gäller information och kommunikation. Men det kommer handla om att ge användarna krass nytta och funktionalitet som huller dem i det dagliga livet, som ger en markant ökad komfort i samband informationhämtning, socialt nätverkande och underhållning. Där är det fortfarande långt kvar för iPad och surfplattorna.

Ps. Den här postningen är skriven på min iPad. Jag har haft den nästan hela hösten och är djupt förälskad i den. Men den ersätter sällan mina datorer som produktionsenhet.Ds.

Uppdatering: En av de skönaste kommentarerna är ändå @stroemberg som ger CIO/CTO en känga för deras åsikt om att plattorna är ointressanta:

RockMelt 2014 Twitter / <a href=@Fredrik Str?rg: "Svenska IT-chefer tror in ..." />
Uploaded with Skitch!