Promoted tweets det nya spammet?

Om twitter fortsätter den här vägen med sina promoted tweets i sitt API tror jag att det kommer att bli en tjänst som ganska snabbt förlorar värde:

TweetDeck
Uploaded with Skitch!

Den ligger kvar överst i sökningen även när nya tweets kommer in.
Vad tror ni? Är det här början på slutet för Twitter?

  • Kort sagt: JA, jag instämmer.

  • Pingback: Tweets that mention Strandh.DigitalPR » Promoted tweets det nya spammet? -- Topsy.com()

  • Men bara i vissa klienter va? Jag har bara sett det i Hootsuite t ex. Inte web eller Echofon för iPhone. Och då riktar sig de främst de som är för pro-Twitters och det tycker inte jag är fel.

  • Well, det är ju i såna fall bara en fråga om tid. Problemet handlar om att att de klistras högst upp vilket gör att hela sökfönstret blir meningslöst eftersom uppdateringarna blir tre färre osv. Ditt sista argument fattar jag inte: riktar sig mot de som är ”pro-Twitters”?

  • Promoted tweets i sök, det är inte samma som det här va? (Enbart i Hootsuite)
    http://trulytherese.se/nu-blir-det-reklam-i-twitter/

  • Tänkte alltså på CoTweet / HootSuite / etc. klientanvändare.. jag ser framför mig mer professionella Twittrare där. Till skillnad från de som kör Twitter for Android, Twitter for iPhone (gamla Tweetie), eller just nyss nämnda Echofon iPhone.

    Detta är alltså baserat på om de inte förekommer i web/ Echofon (jag har aldrig sett promoted Tweets där).

  • Pingback: Snabbloggat: ”Promoted tweets det nya spammet?” : Mathias Bilenberg – råpublicerad()

  • Skärmdumpen är från Tweetdeck. Det är inte bara ”professionella” twittrare som använder. Om du läser länken så ser du att det lär komma.

  • Det är en del av hela idén. Min invändning är att Twitter gått från att vara extremt crowdsourcat till att verkligen driva en hyperkommersiell idé.

  • Skrev en kommentar på jardenberg och säger samma här… Oj vad alla är rädda för sponsrade tweets. Tror man måste inse att det är en kommersiell tjänst de driver och måste hitta stålarna. Kan det göras snyggare – kanske – men känns rätt naturligt. TV kör med reklam och bryter mitt i en spännande sekvens – det har amerikanare köpt i 30 år. Våra monopol har hållt oss kvar i bubblan lite längre men nog känns det som deras sätt att kunna tjäna bra pengar? Hålls det dessutom på en bra nivå känns det klockrent…

    Om man tar bort att de skall låta oss alla betala för tjänsten – vad har de för andra klockrena vägar att gå?

  • Jag vet inte var du ser att jag skulle vara rädd för det. Det jag är fundersam över är om det kommer fungera – om användarna kommer uppleva det som ett för stort intrång och därmed sluta använda tjänsten. Grejen är att jämförelsen med TV inte fungerar eftersom det bygger på att du bara har ett visst antal tjänster, du köper det via abbonnemang etc. Det fungerar inte så på sociala medieplattformar. Du jämför äpplen med päron helt enkelt. Ditt argument bygger på inifrån-ut-perspektiv och du missar att nyttan för användaren styr oerhört mycket mer i det här fallet än ex.vis i TV-fallet.
    Mitt andra argument är problemet för Twitter att göra en sån stor omkastning: från att ha byggt på en oerhört öppen api-tanke, där användarna många gånger varit de som utvecklat tjänsten så blir den nu boxad och inritad från företaget. Det är ett stort steg och kan innebära en fara eftersom det kan vara ett för stort steg.

  • Det finns skillnader men då Twitter inte är super personligt i min feed (som tex min feed känns på Facebook där bara mina vänner postar) tror jag vi användare är mindre känsliga – så länge det hålls på rimlig nivå. Dvs det får inte störa i för stor utsträckning.

    En direkt fråga – inte lämnar du twitter för att du får 3-5 sponsrade tweets om dagen? Jag gör det inte och jag tror få skulle reagera överdrivet på det. Hade de däremot velat boxa in mig i en betalmodell hade jag kanske till och med lämnat. Men det är min åsikt.

    Från deras perspektiv tror jag fortfarande det är en uppenbar modell som funkar och gjord rätt (med känsla för oss användare) kan vara riktigt kraftfull.

  • Pingback: Spinns Smurftips — Doktor Spinn()

  • Själv utgår jag aldrig från mitt eget mediaanvändande så vad jag skulle
    välja är fullkomligt ointressant. Det intressanta är hur det kommer upplevas
    av de som dels använder tjänsten ofta i professionen, av andra företag som
    valt att satsa på Twitter som ex.vis support etc om deras konkurrenter syns
    i deras eget flöde respektive när Twitter vill skala upp i användarbasen och
    därmed förlora sitt företräde gentemot ex.vis Facebook när det gäller
    överblick och snabbhet.

    Den 27 november 2010 14:35 skrev Disqus <

  • Pingback: Rekommenderat (27 Nov) | Reklam2()

  • Pingback: Veckan som gick – Vecka 47 « Same Same But Different()

  • Pingback: jardenberg kommenterar - 27 Nov, 2010 #jjk | Jardenberg Unedited()