Kategorier
Konferens

Disruptive Code 2: Eftermiddagen

Dags för sista rycket på Disruptive Code-konferensen. Eftermiddag, lunchen som var sponsrad av Paypal är avklarad. Om du vill läsa hur förmiddagen var, som gick i API:ernas tecken, kan du kolla här.

Eftermiddagen kommer börja med två sessioner med Microsoft. Det här var verkligen en rejäl krock eftersom @tdhse pratat om WordPress. Men Nikke har bloggat om det. Jag gick på IE9 the good, the bad and the ugly och sedan Microsofts OSS-strategi. Spännande hur det kommer att tas emot. (En disclaimer är på sin plats: när jag har JMW-hatten på mig jobbar jag med Microsoft som kund.)

Danwei Tran (@danweitran) är utvecklarevangelist och startar med att ta udden av att vara från Microsoft. Briljant faktiskt. En bild på dödsstjärnan var med :). IE9 handlar om att sätta mer fokus på webbsajten istället för på applikationen. Och självklart är MS influerade av andra menar hon, precis som andra influerats av Microsoft. Danwei demar IE9 kvickt. Sedan går hon igenom hur browsern renderar en webbsajt:

Microsoft har gjort en undersökning på hur världens största nyhetssajter renderar sina sajter: rendering, javascript och marshalling var det som använde mest tid. Ajaxsidor ungefär samma när det gäller javascript. I IE9 har man valt att jobba med en native javascriptsmotor vilket tar bort flera steg i övergripande rendering av sajten. IE9 har också valt att satsa på GPU-acceleration. Det stabiliserar och snabbar upp renderingen även när det gäller grafiktunga sajter. Hon kör test på itestdrive.com och visar gentemot de andra browsers.

IE9 väljer att implementera utifrån en undersökning på 7000 sajter för att se vad som renderar först. Sedan demo av radius och CCS3 och dashed border.

Danwei vill gärna få feedback för vad som faktiskt är det ”ugly” när det gäller IE9. Viktigt att se att via F12 i IE9 finns utvecklarverktyg. Att testa IE9 Beta så finns Beautyoftheweb.com.

Nu tar Per Ahlberg över för att prata om Microsofts OSA-koncept. Microsoft är ett plattformsföretag – bygger plattformar för att sedan bygga applikationer på – hur man gör det är däremot inte så intressant för MS. Finns en mängd sajter: bland annat Port25, Codeplex, msdev.com, Channel9 och Microsoft Interoperability liksom MSDN.com.

Per berättar sedan om Web Open Source Support genom web platform installer respektive web app gallery. Liksom Bizspark som är ett startupprojekt där startups får alla verktyg under tre år. Liksom Microsoft WebsiteSpark om man är web-pro.

Frågan när det gäller bakåtkompabilitet: generellt handlar det om att röra sig bort från XP. Bruce Lawson: ”IE9 is a great step forward. Now, please backport it to Win 2K and XP to kill IE6 – 8.”. Det viktiga ligger i att fokusera på plattformarna exvis Windows 7, det skulle inte fungera bra med IE9 på de äldre plattformarna menar Per.

IE9 kommer någon gång nästa år. Diskussion runt hur mycket MS kan pusha ut sina nyare browsrar eftersom man hela tiden får kritik om man gör det.

Sista sessionen för dagen blir med Malin Ströman och hur man vinner de sista tio procenten. Tidigare arbetat på Stardoll från början. Idag har Stardoll sjuttio miljoner användare och spenderar mellan 20-40 minuter på sajten. Det handlar om hur man jobbar med sina utvecklare. (jag pratade med Malin om att Prezi är ett fantastiskt mindmapverktyg – men jag blir fortfarande sjösjuk av presentationsläget…).

Malin ger bilden av att det hela tiden handlar om att fajtas. Malin upplevde att hon lyckades med sina idéer men utvecklarteamet upplevde att de inte blev sedda eller hörda. Men Malin upplevde att utvecklarna snarare inte gjorde sitt bästa och att det var ett problem att man inte gick i samma riktning. Efter ett tag insåg Malin att hon och hennes chef hade olika övergripande mål med den utveckling de gjort. Är det trafik/medlemmar, inkomster/omsättning och var? Vidare: användarna förändras – målen måste förändras utifrån detta. Målgruppen är fluid. När är det dags att skapa tusen mindre iterationer än en stor förbättring. När man ser att användarna minskar – då kan man satsa på en stor lansering av en feature. Det viktiga är också att göra det möjligt för teamet att prioritera mellan olika delar. Du kan inte leda andras upplevelser och förväntningar även om teamet ibland kan vilja det. Men samtidigt vill man inte det. Det handlar om att sätta klara och hanterbara mål. Fråga sedan: hur ska vi nå dem?

  • om du inte tror på det du gör så gör du inte det bästa
  • då blir produkten inte den bästa
  • då kommer du heller inte att tro på det du gör

Tidigare postningar: Disruptive Code 1 förmiddagenDisruptive Code 1 eftermiddagen och Disruptive Code BattleDisruptive Code 2 förmiddagen.

Uppdatering: Brinkenfeldt har också bloggat om dag 2.