Disruptive Code 1: Förmiddagen

Så var det äntligen dags för Disruptive Code.

Andreas Ehn inleder och abrupt startar två dagar med mindprovoking, inspirerande och utmanande tankar för mig som sociala mediestrateg: code is law, code is the platform.

Webapps eller multimohed applications som Andreas Ehn avhandlar i sin – det handlar mycket om att se till att din information sömlöst finns tillgänglig via alla dina ingångar till ditt digitala liv. Grunden ligger i att bygga utifrån API istället for att jobba innanför murarna. Även om vi fortfarande kommer att se mycket utveckling inom native apps så blir det viktigt att skapa öppenheten mellan applikationen och webbgränssnittet. Andreas Ehn menar att de riktigt framgångsrika apparna handlar om att inte vara helt avhängiga av att hela tiden vara online. Riktigt bra applikationer handlar inte bara om att vara snygga bokmärken för hemsidor. Många gånger handlar det snarare om samma funktion som lojalitetskort från företag mm. Genom HTML5, CouchDB skapas möjligheten att skapa webapps som effektivt kan användas i vardagen oavsett vilken gadget, vilken dator du sitter vid. Läs också Nikkes post om sessionen.

Andreas slides:

Monetization using Paypal nu. Jag har ju sedan länge ett horn i sidan på Paypal (berättar sen) men samtidigt är det onekligen just nu en av de få möjligheter till mikrobetalningar online. De siktar på att finnas på alla plattformar. Paypal har 87 miljoner aktiva anvandare, 30 miljoner i Europa, finns på 190 marknader och har 24 valutor. Paypal har skapat en tjanst som ska kunna användas för många tänkbara användningsomraden, inte bara för ren försäljning. De väljer att utveckla sin tjänst modulär liksom att arbeta med pre-approved payments, helt enkelt säga att det är ok att dra en viss summa från ens konto utan att varje gång behöva ge sitt godkännande. Användes exempelvis för att automatiskt betala inkommande räkningar. Samtidigt bygger man en funktion som använder pin.
Andra funktioner är parallella betalningar, kedjebetalningar: det senare handlar om att sändaren betalar sina pengar till en mellanhand.
Exemplen bygger på att kunna skicka pengar via sociala nätverk och in-game men genom kedjebetalningar kan man bygga detta vidare, liksom att utbetalningar kan användas i ett antal case. Kedjebetalningar skapar enkla möjligheter till att bygga affiliatenätverk och andra möjligheter men det intressanta är att paypal går in i point of sales via mobiltelefonen. Ett intressant case där mobiltelefonen, rfid och online går ihop. Mycket intressant eftersom det borde bli billigare och enklare att använda för mindre affärsägare.
Paypal har satsat på två olika mojligheter för mobila plattformar: dels en helt in-appfunktion och dels en express checkout som bygger på webbkit och ska fungera på fler plattformar.
Paypal ser till att applikationerna som används fungerar enligt de standarder man har. Kolla in x.com.

Valde att gå på AR-sessionen. Varför? För att jag alltid får frågan ”vad är nästa grej?”. Augmented reality handlar både om att krympa ihop det fysiska och det digitala liksom om att skapa lager av information på det fysiska med hjälp av kod och det digitala. Alex Olwal tar avstamp i science fiction och Terminator. Liksom att AR finns redan, exempelvis inom flyget där information sömlöst läggs ovanpå vår vanliga sinnesnärvaro. Tillsammans med augmented reality finns också ubiquitous computing som handlar om att displayer finns överallt och som kan interagera med användaren vilket i sin tur fortsätter med interaktiva ytor som inte bara visar information men också kan känna av och interagera med andra saker. Redan 1995 fanns proof of concept för AR. Det som behövs ar ett hybridgränssnitt. Fr a är en av utmaningen att skapa möjligheter att ha ett gränssnitt som är integrerat i omgivningen.
Augmented reality handlar mycket om att utnyttja både information i lager, men också vårt rumsliga sinne liksom olika sätt att utnyttja vårt fysiska gränssnitt. Samtidigt är vår fysik en av begänsningarna när det gäller att använda olika skärmar. Det vi kommer att se handlar om att ännu mer arbeta med möjligheter att låta skärmar och därmed informationen finnas inbäddad i omgivningen. Det allra häftigaste är imateriella displayer. Avslutar med både PS3s movement och självklart Kinect. Intressant är också mobila projektorer. Det intressanta godiset: hur använda AR i marknadsföring får man gå in på olwal.com. Kolla också in Rule.se som handlar om att integrera det vi redan använder med AR.