Vi har tänkt fel i sociala medier

En av de största feltänk vi gör idag när det gäller att jobba med sociala medier för företag och andra är när vi sätter upp såna här knappar:

follow_us_twitter-294x300Twitter och alla andra nätverk handlar om konversation. Att som företag välja att gå upp på den arenan innebär att man bör bygga konversationsmarknadsföring. Varför ska jag då följa någon? Jag vill inte följa någon – jag vill prata med dem.

Den viktigaste uppgiften blir helt enkelt att faktiskt förklara: varför ska jag välja att ”följa” er på Twitter?

Självklart – det är upp till vem som helst att göra vad som helst: jag kan välja att följa X eftersom han eller hon har bra länkar. Och ”follower” är inte nödvändigtvis lika passivt som det kan låta. Men sinnebilden blir fortfarande inte ömsesidighet. Det här är inte inbjudan till samtal – det här är inbjudan till att gå efter någon som därmed har lite mer makt, lite mer smartness än jag.

Det är samma sak med Facebooks fanpages. ”Become a fan” (nu kan vi ju inte ändra på det så enkelt men det handlar om hur vi själva väljer att se på oss som företag kontra de som vi vill nå). Sätt inte längre upp ”Bli en fan på Facebook”. Förklara varför. Bjud hellre in och säg ”kom in och diskutera med oss på Facebook”.

Lev som du lär. Walk the talk. Att be någon följa dig är inget som innebär att du behöver göra ett skit. Än värre att ha en massa fans – det innebär ju i princip att du är rockstar och kan strunta i fansen. Problemet är att ingen längre kommer bry sig om dig om allt är tomt och tyst och människors val att bli ett fan eller följa dig gav inget tillbaka.

Sociala medier håller på att bli en hygienfaktor, en självklarhet för marknadsföring. Men det går inte i längden att bara starta upp och sedan inte fortsätta att utveckla konversationen och de sociala relationerna. Sociala medier handlar inte om att prata till någon (det har vi gjort i typ hundra år redan) utan att prata med och låta målgruppen prata om oss.

”Do not follow me – talk with me”.

  • word! Det är ibland en svår sak att förklara för kunder som tror att sociala medier bara handlar om teknik. Som om det vore automatiserat.

    Men egentligen är det ju så att ”automatiseringen” endast kan komma av något redan väldigt kännt eller viktigt, i vilket fall det troligen redan existerar oavsett om kunden vill det eller ej.

  • Anna Kettner

    Det här var bra. Riktigt riktigt bra. Tusan; du har nog helt enkelt tänkt rätt.
    Bugar!
    Blev faktiskt riktigt starkt känslomässigt berörd – för det där är ju inte bara god marknadsföring.

  • Ola_7billion (Ola Mattisson)

    En skön liten poäng!

    ”Fanpage” är verkligen ett galet dåligt ord. Kan inte annat än att hålla med.

    Å andra sidan så är det också på Twitter bevisat att människor gärna ”följer” andra för att ”få information”, vare sig ”andra” konverserar eller inte. Hur mycket pratar Obama på Twitter? Jag har aldrig sett honom eller ngn ur hans team skriva något unikt meddelande till ngn i alla fall.

  • elwira kotowska

    “Most companies treat social media like interactive marketing which is computer to consumer, social media is people to people”
    From Jeremiah Owyangs podcast “Why Most Brands Fail at Social Network Marketing“.
    Tack Niclas, du sätter pricken över i! Så klockrent att jag inte begripper varför vi kom på det så sent. Självklart inte ”follow me” men ”talk with me”.
    Under min egen resa genom twitter har jag ofta funderat på ”followers” som tycker liga lång ifrån det jag vill förmedla. Så i stället för att följa utan en aktivitet borde vi självklart följa de vi vill kommunicera med.
    Ha en trevlig dag, elwira kotowska

  • pernilla

    Gillar uttrycket hygienfaktor och betoningen på ömsesidighetsprincip. Vi satt på fullt allvar i en workshop om kommunikation och utsåg en webbredaktör istället för att peka på att om en person skriver t ex ett blogginlägg så förväntas den personen också svara.

  • Pingback: Heimer & Company Reklambyrå()

  • Pingback: Dagens lästips 18 December 2009 | Niklas Jakobsen()

  • Pingback: Dagens lästips 18 December 2009 | Niklas Jakobsen()

  • Vi har tänkt fel, men otroligt många lever även fel.

    Alla ”experter” inom Social Media uttrycker starka åsikter om att social media handlar om att prata med, lyssna och att föra konversation med. Men vid en snabb titt på deras egna twitterkonto samt deras blogg där man tittar på om de har pratat mest, eller lyssnat mest så ser man en given trend. Risken att Twitter bara blir ännu en megafon för sina egna åsikter och ännu en marknadshub för att driva ytterligare trafik till sin egen blogg där man åter igen berättar sina egna åsikter är överhängande, och få klarar att verkligen leva som de lär.

    Bra post och God Jul!

    Vänligen,
    Magnus Lundin

  • Pingback: Definitionen av ”social media” | Signerat… //Mia Ankarvall()

  • Pingback: Dagens lästips 18 December 2009 | Niklas Jakobsen()