Kortbloggat:Digitalpr.se-2009/12/06

  • Dumskallarnas sammansvärjning
  • Jag brukar påpeka att Hyresgästföreningen är den sista kommunistiska utposten. Dock verkar Författarförbundet ligga i samma fålla. Förslaget är roande i sitt stilla vansinne – särskilt när bokförlagen idag snarare ska se till att hålla intresset uppe för formatet snarare än skydda sina höga priser.

  • More thoughts on in-Tweet advertising
  • Scoble skriver initierat och tankfullt om framtidens annonsformat, här exemplifierat av in-tweet ads och ad.ly. Grunden är frågan: vem kan man lita på?

  • Dags att internetanpassa namn
  • Mycket bra skrivet men det finns ett antal ytterligare parametrar att ta in. Att jobba med naming innebär att försöka bolla med minst sju bollar samtidigt som man snurrar tre tallrikar.
    Några grundläggande delar: säger namnet något om erbjudandet och varumärkets värden? Ett helt nytt namn innebär en oerhört lång väg att gå – och dyr då arbetet med att skapa kännedom inte har någon draghjälp.
    2. Fungerar namnet i sin kontext? Att komma med ett namn som är udda gentemot konkurrenterna kan vara mycket lockande. Problemet är att det då lätt kan ses som ett mindre seriöst alternativ till andra konkurrerande varumärken.
    3. Domänen är viktig. Men SEO är viktigare. Vi vet att sökning är det vanliga sättet för kunder och andra att leta sin information – att få direkttrafik kräver antingen uppbyggd kännedom eller rejält integrerad extern marknadsföring. Och oavsett vilket så har besökarna då redan läst och börjat memorera domänadressen. Om du ändå väljer att fundera på att köpa en domän från någon annan – gör en solid konsekvensanalys på vilket ROI du får på det gentemot andra möjligheter. Dock är domänen viktig när det handlar om eposten.

  • Extend LinkedIn’s Community To Your Website
  • När nu LinkedIn plockar in OAuth och kopplar sig ännu mer in i flödeswebben och integreringen så blir det hyperintressant för B2B-företag att använda det som inloggningsfunktion på extranät liksom att LinkedIn nu blir något mer än en separat silo. Min prognos är att vi kommer att se LinkedIn som det viktiga professionella nätverket medan Facebook blir civilt och inriktat på B2C.

  • Det bästa.
  • Bästa reklamfilmerna? Well – det vete fan. Om ni vill kolla in massor av reklamfilmer ska ni styra kosan till Adland

  • Vad bloggar man för?
  • Viktiga frågor som Trotsig tar upp.

  • Din byrå kan inte socialmedia.
  • Inte bara för att min käre vän är god nog att ge några exempel på riktig expertis inom området – han sätter också fingret på varför jag valde att sälja min del av en reklambyrå och satsa på att köra digital pr och jobba med sociala medier: för att det inom den traditionella byråvärlden inte finns möjligheten att göra det.

  • Panlegis tar till fittknepet.
  • Genusluvorna är igång igen. Och LordFredruk dunkar tillbaka. Ja, annonsen är usel, och värdet av den som sig själv är måttligt: dock är pr-värdet av upprördheten briljant. Det är samma strategi som RyanAir använder. Och alla går på det än en gång.

  • Radostar, the creative portfolio community site
  • Dabitch tipsar om Radostar som förutom att vara en samling för kreatörers portfolio uppenbarligen också har satsat på SEO. Själv har jag dåligt med intressanta grejer att lägga i en portfolio: som planner är faran mer att folk somnar när de läser genom vad man gjort :) men andra kanske ska testa det.