#realconf: Panel om transparens

Brit Stakston: Kommunikation handlar om att förflytta information och även innan sociala medier krävdes transparens men sociala medier sätter tummen på att det behövs öppenhet och autencitet. Det är inget hot men också ett ansvar. Det handlar inte om att springa naken och visa allt utan att se möjligheten att berätta vad man faktiskt har att erbjuda på riktigt. Transparens handlar om att ha möjligheten att förklara sin mening, vara beredd att gå in i dialog med det.

Jocke Jardenberg: Transparens är en del av företagsmodellen. Det finns inget egenvärde i det. Ärlighet är fundamentet för transparens. Bland annat att ha sin kalender öppet ger mycket input och spännande additioner till sin idé. Pengarna finns i att skapa business – att marknadsföra sig själv och samtidigt marknadsföra sitt företag.

JJ: Media och realtime social web – antingen är det din transparens eller någon annans transparens. Det går inte att gömma sig längre – och är något i det öppna så gäller det att visa och kontrollera genom att vara öppen. Media kunde förut kontrollera agendan men i sociala medietiden går det inte längre.

BS: Transparens handlar om att i slutänden kunna säkra upp om rykten som dyker upp. JJ: media måste omfamna sociala medier mycket mer men också diversera hur de väljer att använda det.

BS: Det som ligger i framtiden finns i lyssnandet och att kunna diskutera sin produkt och sitt erbjudande. JJ: när produkten eller tjänsten är känd så kan allt kopieras – man måste konkurrera med såväl de som kan skapa samma sak.

BS: vi måste vara pedagogiska – det handlar om att förstå det nya medielandskapet och inse att kontrollen inte längre finns.

BS: transparens är en del av sättet man gör sitt jobb idag. Det handlar om en självklarhet för kommunikationen: människor vill ha varumärken som har en personlighet – att berätta om sin vision istället för om sin produkt. JJ: att förändra företagen från stängdhet och till transparens – varför inte mäta i return of engagement? BS: mätbarheten i grunden är samma som förut men medierna fungerar på andra sätt.

BS: all kommunikation måste planeras – definiera strategi och taktik. Man måste implementera en process för att skapa möjligheter till interaktion. Nätet är en del av samhället – det är inte en egen avskärmad del. Det finns olika dimensioner av nätet och hur företag kommunicerar på nätet kan se mycket olika ut. Problemet är att man inte kan låta bli.

BS: Man måste omfamna nya vägar att interagera – man kan inte låta bli: då krossas man som företag.

BS: Teknologin måste bli mer ointressant och inse att det handlar om kommunikation. JJ: jag vill utmana företag att gå tillbaka till kärnan i vad man gör: är ens företag tillräckligt bra, är erbjudandet nog så varför är det ett problem att prata om sig själv?

BS: Att balansera mellan att vara personlig men inte vara privat. JJ: Möten mellan olika individer förändras självklart hela tiden.