Lång reklamfilm vinner på längden och tvären

Ok. Jag har växlat över till mer PR. Jag jobbar med planning för konversationsmarknadsföring och digital pr.

Men jag är reklamare också. Och när jag ser en sån film som BBH har gjort för Johnnie Walker så klappar reklamarhjärtat extra mycket:

Självklart finns den hos Adland. Ett bevis på att Åsks envishet om att inte bara lägga upp saker på YouTube, att fråga om lov faktiskt betalar sig. Filmen finns också hos Adfreak.

Våra svenska husorgan kör gratisversionen – och då blir det lite tokigt: hos Resumé ser det ut så här:

Resum?V?dens l?sta reklamtagning
Uploaded with plasq‘s Skitch!

Filmen är fantastisk – den berättar historien, den är egentligen fullkomligt omöjlig: en sorts filmatisering av vad som brukar stå under ”Historia” på hemsidor och sällan läsas av någon. Det här är varumärkesreklam, en portal in mot framtiden genom att sätta grunden. Den bör vinna i Cannes nästa år: allt annat är konstigt.

Läs också intervjun med regissören.

Uppdatering 091104: Dan Landin skriver om filmen och har en del andra aspekter på den. Inte helt fel de heller.

  • *apgarva* Ha ha ha Resume nu får ni skärpa er med youtubelänkandet. Var hände med ”filmrummet” eller vad det nu hette?

  • *apgarva* Ha ha ha Resume nu får ni skärpa er med youtubelänkandet. Var hände med ”filmrummet” eller vad det nu hette?