Kortbloggat/digitalpr.se-04 July 2009

  • Journalistic narcissism « BuzzMachine
  • ”Does news need the middleman?” Bra tuggmotstånd för journalister som tror att journalister måste finnas för att något ska bli en nyhet. Ett ytterligare bevis på att själva fundamenta i mediavärlden förändras och att det disruptiva medielandskapet förändras snabbt (oavsett vilka linkbaits Den Tusende Apan hittar på). Det handlar om mycket viktigare förändringar och som förändrar hela vår perception av vad en nyhet är, vem som faktiskt ”äger” en nyhet och fr a – vem som äger rätten att filtrera. Det är filtreringen som skapar världsbilden – och det är därför journalister nu är så oroade över vad som håller på att hända.

  • How to Change the World: How I Tweet: Just the FAQs
  • En rejäl FAQ om hur Guy Kawasaki bygger sitt Twitterimperium. Genomtänkt, intressant och självklart framgångsrikt – herregud har den mannen någonsin misslyckats?

  • Free Content Starting to Erode at the Edges
  • Ändlösa diskussioner om nya affärsmodeller för tidningshusen men det är aldrig modeller som faktiskt är nya utan endast bakåtsträvande.

  • Alex Schulman då och nu
  • Exakt.

  • Ståuppkomikerns hångel i natt
  • Om det är Politikerbloggen som Schulman menar är meningslös är jag böjd att hålla med.

  • TU, Tidningsutgivarna – Gudrun Schyman utsedd till Veckans Mediemakthavare i Almedalen 2009 – Newsdesk
  • Gudrun som Mediemakthavare. Snacka om comeback – men ännu roligare att Brit Stakston, min kompanjon och vän, var nominerad! :)