Sociala medierna är en James Bond-bil

Det är aldrig antingen eller utan både och. Det är en evigt återkommande mening när jag håller workshops, seminarier och föreläsningar. Och när jag nu samlade ihop lite sommar-läsning bland alla böcker och pdf-er som samlats under våren så hittar jag en mängd texter som anspelar på att det antingen är reklamens död vi ser eller att PR har fallerat.

Själv har jag valt att gå mot PR-hållet men det är nog mer en pedagogisk del. För jag är också reklamare med flera år som creative planner bakom mig. Det jag lärt mig är att vi ser en utveckling som i princip gör både PR i sin traditionella bemärkelse och reklamen i sin traditionella bemärkelse ointressanta som enskilda delar. Det jag sagt under många år; att marknadskommunikationen måste integrera med alla delar, händer nu sakta men säkert. Och det är sociala medierna som tvingar oss till det. Positivt tycker jag, negativt tycker många andra som ser sin affär urholkas, som ser det som man är bäst på inte längre vara förståeligt och hanterligt.

När jag idag hör någon försöka förklara att antingen är det reklam som ska vara det allena saliggörande eller när någon förklarar att PR och PA är framtiden så funderar jag dels hur de faktiskt ser på sociala medierna som fullständigt håller på att slå sönder medielandskapets raka linjalritade gränser och förändra själva grundkonceptet för marknadskommunikationen. Sociala medier är inte möjligt att sätta in i de gamla gränserna, det är något som förändrar förutsättningarna.

Så en bild:

om de som gillar flygplan skulle säga ”nu behövs inga båtar” så skulle det bli oerhört märkligt. Och om de som byggde båtar förklarade att ”flygplan är fullständigt onödiga” skulle de ses som minst sagt löjeväckande. Ändå är det så vi gör i vår bransch. Så kommer sociala medier, digital pr och den sociala webben. Det är inte ett flygplan, det är inte en båt. Det är inte heller en traditionell bil utan mer som Agent 007s åttiotalsbil som både kan flyga och åka på vattnet – och på vägen där inga av de andra lyckas ta sig fram. Och samtidigt kan man köra upp bilen på båten eller ta den med i ett fraktplan.

Det här handlar om remix, att använda alla delar och uppfinna ett antal nya format, möjligheter och fr a jobba med konversation och närvaro hos varumärket och företaget som äger detta.

Det är extremt spännande tid just nu. Och det gläder mig att vara en del av den.

  • Pingback: Shared Items – July 4, 2009 | disruptive by nature()