Stardoll – att bygga varumärke till digital natives

Mattias Miksche från Stardoll. Knasig sajt. Född i Finland, uppvuxen i Sverige. 12 miljoner unika användare. Företrädesvis från USA. 93% tjejer. 90 % 10-17, snitt 13,8. Fler och fler medelålders kvinnor. Topp 10 på Adweek Digital Hot List.

Stardoll handlar om “me-doll”. Uttrycka vem man är. Omsätter 1oo miljoner. 30 miljoner medlemmar. Det intressanta är att alla är “vackra”. Man jobbar med att skapa en virtuell verklighet som motsvarar ett dröm-“nu”. Shopping, tidning och att skapa sin eget modemärke – som man kan sälja vidare. Egna designers för sajten som skapar rätt grejer.

Användarna älskar att uttrycka sig själva visuellt.

Grund (gameplays) för Stardoll:

  • Kreativitet.
  • Göra vackert.
  • Positivt.
  • Rollspelet.
  • Vänskap
  • Igenkännande
  • Globalt