Marknadskommunikation är existensberättigande

Jag går och fnular på vad jag ska skriva i min krönika på Resumé nästa vecka. Den här veckan har Mattias (som för övrigt vann YABA om ni missat det) skrivit om att det är så gnälligt, missunsamt och ruttet i reklambranschen. Många intressanta tankar och samtidigt: tror vi att det går att ändra en bransch som vår?

Även LordFredruk har tagit upp ämnet i Kontaktmannen:

Kom ihåg att Gollum som sitter inklämd i ateljéns mörka hörn en gång var en sprudlande kreatör som skulle förändra världen.

Ulrikas Resumékrönika går i samma linje även om den handlar om hennes egen väg genom branschen.

Och även om jag än så länge mest lirat i Dalaligan av reklambranschen så ser jag också de tendenser som finns. Jag tror att det bygger på ett antal olika implikationer:

  • Vi är alla konkurrenter. Och det är inte så enkelt att sälja reklamtjänster som det är att sälja diskmedel. Samtidigt är det vi som ska se till att diskmedlet faktiskt säljs.
  • Vi är en kreativ bransch. Kreatörer är sällan bra chefer. Byråer styrs av kreatörer som blir VD för andra kreatörer. Antingen blir de bittra administratörer eller så blir själva ledarskapet lidande eftersom de fortsätter vara kreatörer. (Självklart finns det undantag)
  • Marknadsföring är fortfarande saker som alla tror sig förstå. Att det är lätt och enkelt och att det gärna blir så att reklambyrån blir en produktionsbyrå av marknadschefers halvtaskiga idéer. Visst – det är inte raketforskning vi håller på med.

Jag tror helt enkelt att vi måste skapa en bransch som både är

  • mer professionaliserad samtidigt som den bygger på vårt verkliga kapital:
  • nyfikenhet,
  • idéer är vårt kapital – kreativa idéer och nya sätt att exekvera dem
  • en stabil strategisk grund när det gäller relevans och målgruppskunskap.
  • sluta tänka i olika pararella kanaler – allt är marknadskommunikation
  • vända på logiken – allt är i grunden viralt och socialt

Samtidigt måste vi blev mer pedagogiska när det gäller våra kunder. Idag kan ett företag inte längre tänka marknadskommunikation som något som läggs till efter att affärsidé, säljstrategier och allt det ”viktiga” är klart.

Marknadskommunikation är det mest affärskritiska i en business idag. Det är grunden för ett företags existensberättigande.

Idag står vi inför vad jag menar är en revolution: från att bygga allt på en envägskommunikation (jag håller helt enkelt med Mark i hans ingång här). Vi lever i en tid där det gamla sättet inte längre är effektivt, inte är önskvärt hos de som är varumärkets målgrupper. Sociala medier har skapat grunden för konversationsmarknadsföringen, för en helt ny spelplan för varumärkens kommunikation.

(Tidigare publicerat på NiclasStrandh.com)