Kortbloggat 20-25 mars (återpublicerat)

  • Facebook Hockey Sticks While MySpace Languishes
    Myspace är en marginalspelare framöver om de inte hittar något i skjortärmen. Myspace gjorde antagligen en enkel men felaktig analys: satsade på 15-25 åringarna. För det är ju de som “använder nätet”. Facebook har visat att det inte är sant. Att den sociala aspekten innebär att andra målgrupper kan lockas, och fås att stanna.
  • ExecTweets
    Är det här det sätt som Twitter ska tjäna pengar? Well… återstår att se. Twitter kommer att delas upp, segmenteras – det är en självklarhet i en så pass snabb ström med mycket möjligheter till vitt informationsbrus.
  • The Twitter Platform: 3 Years Old and Ready to Change the World
    En mycket god översyn över det faktum att Twitter är tre år och fortfarande ungt och outvecklat. Möjligheterna kan visa sig vara oändliga. Skepsisen till Twitter ska sättas i relation till det här: “hur ska Google tjäna pengar?”
  • Tweleted Recovers Everyone’s Deleted Tweets
    Med Tweleted så är Virtanens skvaller om Amelia fortfarande tillgängligt. You can’t duck and you can’t hide.
  • 11 Ways to Lose Friends and Followers Online
    Jag brukar vara lite less på såna här listor – de är oftare inriktade på att återposta generella och rätt ointressanta findings. Men det här är faktiskt lite bra. Tänkvärt även om jag tycker det är väl hårt draget.
  • Mr Green vill köra med öppna kort – IT24
    Pawlo pratar om Mr Greens sociala media-satsning och när de inte riktigt lyckades :)
  • ”Mätmetoderna avgörande för mediebyråerna”
    Japp. Precis. Att han sedan talar i väldigt egen sak är en annan sak :)
  • Twitter twitter little star « Messerschmitt
    *asg*
  • The Small Talk of All Brands
    En intressant frågande postning snarare än som ger några svar. Och värt att fundera över.
  • License to stall
    Seth skriver som vanligt beskt och vasst. En tanke jag får är – varför startar ingen (nej, jag är inte säljare) en funktion som just ger bloggare hjälp att sälja in annonser och sponsorships? Visst – vi har affiliatenätverken men det här är mer mediasäljare som faktiskt skapar relevans och meningsfull nytta för såväl bloggare men också för annonsören.
  • Censuren ökar på Internet – och nu talar vi fakta och västvärlden | Kulturbloggen
    Chadie är en smula svart och vit men rent grundläggande är det ett stort problem att det finns så genomgripande förslag på att censurera innehåll på nätet.
  • BBC – Newsbeat – Technology – Users criticise Facebook update
    Facebooks nya gränssnitt och försök att lyfta upp statusmeddelandena har verkligen inte slagit helt rätt. Frågan är intressant: beror det på att Facebook är mycket mer allmänhetens, och Twitter fortfarande bygger på en ganska stark early adopter-elit? Eller kommer det nya Facebook helt enkelt förändra sina användares beteenden och därigenom bryta ny mark för mikrobloggandet generellt? Eller är det ett av de största misstag som gjorts och kommer vi därmed se en stor emigration till andra sociala nätverk som fortfarande bygger på modulära delar? Jag vet inte. Spännande tider är det i varje fall.
  • The 10 Major Newspapers That Will Either Fold or Go Digital Next – TIME
    Listan över amerikanska tidningar som ligger i farozonen.
  • What Happens When a Town Loses Its Newspaper? – TIME
    Mycket intressant och om man tänker bort själva “pappers”-delen av det hela så visar det att journalistik – fr a när det gäller lokal och kanske till och med hyperlokal nivå är viktiga för demokrati: och att de är viktigt desto större städerna är dvs. desto mindre sociala interaktion som sker mellan människor på ett byasätt.
  • Hitta din mötesplats på nätet – IT & prylar – Expressen.se
    Brit Stakston tipsar om sociala nätverk. Nanoblogg, Facebook, LinkedIn, Twitter and so on.
  • Sälj dig –? det är okej – DN.se
    Lång och intressant artikel om musikbranding eller helt enkelt de artister som väljer att låta sin musik kopplas samman med olika varumärken. Tycker man glömmer bort projektet Made in Sweden som var en idé som byggde på ett samarbete mellan artist, produktion och telekombolag.
  • Guy Dammann: The government is fighting a losing battle over product placement
    En notering om Storbrittaniens försök att förbjuda produktplacering i filmer och TV-program som helt enkelt är rätt så huvudlöst. Tänkte på samma sak när jag var i SVT och det tejpades över logotyper på tröjor mm. Så oerhört meningslöst – och verklighetsfrämmande när vår verklighet i många lägen består av branding.
  • Hjalmars it-blogg » Den långa lögnen
    Lite förvirrat men självklart bra att ifrågasätta. Långa svansen är – lika lite som Free – en total teori men däremot incitament för att vara intressant i en ny digital värld. Fr a är långa svansen extremt potent som förklaringsmodell när det gäller innehållstjänster.
  • The Five Elements of the Crowd Mind
    Värt att läsa. Kommer vara en del av min essä om hur nätet påverkas av grundläggande socialpsykologiska beteendeformer.
  • Hovet raderar kommentarer på Youtube – DN.se
    Dåligt. Dålig förklaring. Dåligt förarbete. Hovet får bakläxa både på kriskommunikation och hanterandet.
  • Mommy bloggers as media properties – a shel of my former self
    Shel Holtz påpekar att en hel del bloggar idag inte är en privat sfär utan medier – exempelvis att vissa “mammabloggar” har besöksantal och omsättning motsvarande printeditioner av magasin. Hans slutsats är att dessa bloggare får börja vänja sig vid, (och sluta att vara ömtåade), när det gäller att prbyråer mfl faktiskt pitchar på dem.
  • New York Times sends legal threats to blogs – Boing Boing
    Eftersom det handlar om bilder kan man tänka att det handlar om fotografer som gnällt – och jurister är sällan nytänkande när det gäller copyright. Och det är onekligen problematiskt – men jag tycker ändå att Cory är lite orättvis: NYT må vara dinosaurie men försöker att jobba med nya medierna.
  • Twitter Could Predict Next Flu Pandemic?
    Forskare tittar på möjligheten att genom starka analysverktyg använda Twitter (och andra mikrobloggstjänster) för att spåra och kanske förutsätta stora influensaepidemier. Det hela handlar helt enkelt om datamining och det faktum att många väljer att skriva “jag är sjuk” i sina statusuppdateringar. Det blir en crowdsourcing som helt klart kan användas till många olika behov.
  • Social Media: ‘Agencies Don’t Get It,’ Survey Says
    Det är onekligen så att det finns att göra…
  • Twitter-skvallret om mig visar att journalisterna inte tar ansvar | Newsmill
    Självklart måste Amelia se till att inte journalisterna är värst. Beige debatt och hon borde väl vara lite mer hårdhudad (och nej, jag vet faktiskt inte vad det handlar om eftersom jag varken följer Eklund eller Virtanen eftersom jag tycker de är jävligt tråkiga)
  • Synderna är ute, dygderna är inne | The Brand-Man
    Spännande postning men jag tror att Miccos drar för höga växlar: det här händer varje lågkonjunktur och är en kortsiktig fluktuation. Människan söker lyx eftersom lyx innebär att något är unikt: däremot tror jag att man efter det här kommer att se en utveckling mot att lyxartiklar också kommunicerar hållbar produktion så – av dödssynderna ligger girighet och frosseri illa till även efter att konjunkturen vänt. Det intressanta är om vi kommer se en förändring i den regel som säger att underlågkonjunktur så väljer människor small indulgiencies (Faith Popcorns term) dvs. mindre individuella belöningar som blir lyxen i vardagen. Under en lågkonjunktur så sjunker sällan eller aldrig konsumtion av godis mm – och idag har vi en högre lyxkonsumtion av just godis (tänk choklad) som kanske kommer att hålla sin ställning och position.